Fortsæt til indhold

Debat: KV21 er IKKE et valg for eller imod Jan Petersen

Debat
Anders Stenumgaard LindKandidat til kommunalvalget for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Man kan i debatten i Lokalavisen pt. læse et par ophidsede debatindlæg som omtaler det kommende KV21 i Norddjurs kommune et enten for eller imod genvalg af Jan Petersen som borgmester i Norddjurs kommune.

Indlæggende har også en nærmest ensidig opfattelse af at Jan Petersen personligt skal gøres ansvarlig for den økonomiske situation i 2018.

Vi skal have et systemskifte bliver der skrevet. Vi skal have en ny retning bliver der skrevet. En ny borgerlig Borgmester vil kunne gøre det langt bedre. Et Borgerligt flertal vil kunne gøre det langt bedre.

Mit mod spørgsmål må derfor være. Hvordan kan man seriøst være overbevist om at bare man ved KV21 sikrer borgerligt valgforbund og en borgerlig Borgmester så er kommunens økonomi reddet og fremtiden for Norddjurs sikret?

Hvordan kan man være overbevist om at den dårlige økonomi i 2018 ene og alene skyldtes en mand og ikke et samlet byråd på 27 medlemmer og en bagvedliggende administration og et embedsværk helt op til den tidligere kommunaldirektør?

Jeg synes det er en noget luftig og letkøbt retorik der skaber billeder og referencer til eventyret om Kejserens nye klæder.

Ja, vi skal have en ny retning for udviklingen i Norddjurs og den er jo allerede sat for to år siden af kommunalbestyrelsen. Allerede nu kan vi se forbedringerne i form af en nu bedre og mere solid økonomi efter en kraftig og nødvendig opbremsning to år tilbage.

Der er igen penge i kassen de næste fire år og kommunens gæld er foreløbigt nedbragt til landsgennemsnittet.

Norddjurs kommune er i en ny og bedre situation end nogensinde i kommunens historie, fordi indtægter og udgifter/investeringer endeligt har et fornuftigt forhold til hinanden.

Ja - det skyldes blandt andet skatteforhøjelser i de sidste 12 år og de seneste år en tilpasning/nedskæring af serviceniveauet. Men konsekvenserne af den opbremsning betyder så også at Norddjurs har fået del i en udligningsreform som samlet set betyder, at Norddjurs både i 2021 og i 2022 igen hæver serviceniveauet og har over 100 mio. kroner om året til investeringer de næste fire år.

Hvis Jan Petersen skal have tildelt et eneansvar for udviklingen i Norddjurs de sidste 12 år og ene og alene skal have skylden for situationen i 2018, så skal han vel også ene og alene tildeles roserne og ansvaret for, at kommunens økonomi nu igen er sund og der igen er økonomiske kræfter til udvikling af Norddjurs.

Så er det vel på sin plads – uanset politisk tilhørsforhold at kalde det godt lederskab, uanset om det så gjorde ondt i en periode?

For Jan Petersen stillede op til tæsk da det gik galt og han tog dem selv. Jeg erindrer ikke at andre politikere, borgerlige partier eller kommunens embedsværk blev hængt ud i forbindelse med den økonomiske krise i 2018? Jeg husker en borgmester der tog ansvaret på sig – hele vejen igennem.

Når det så er sagt – så synes jeg selvfølgelig at æren for at kommunens økonomi nu igen er på rette spor bør tilkomme og deles med alle 27 medlemmer af kommunalbestyrelsen i Norddjurs, da det jo er i en samlet kommunalbestyrelse at de store beslutninger træffes og de store retninger for kommunen udstikkes.

Derfor kan det også lige nu være svært at forstå, at nogen partier nu er gået til valg på at der skal ske noget nyt, for det gør der jo som sagt allerede og der er mere i vente.

Norddjurs er på en ny kurs og derfor er det igen helt uforståeligt at der kaldes på en ny retning og et systemskifte.

Det er for mig floskler uden indhold, hvis ikke udtalelserne gøres mere konkrete.

Til slut vil jeg derfor gerne stille et par konkrete spørgsmål.

Hvem af de andre borgmesterkandidater der stiller op til KV21 besidder den politiske erfaring i lokal og landspolitik som Jan Petersen byder ind med?

Hvem kan matche hans politiske netværk på og forbindelser til Christiansborg?

Det er for mig konkrete og vigtige kompetencer som gør at Jan Petersen efter KV21 fortsat er den rigtige borgmester for Norddjurs kommune.