Fortsæt til indhold

Debat: Inklusion - Syddjurs skal kigge til Norddjurs

Debat
Kirstine Kahr Kvorning (C), Kandidat til KV21:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Vi har i Syddjurs kommune et alvorligt problem i, at der i skrivende stund er over 150 børn, der er ramt af skolevægring. Det må og skal der gøres noget ved - og det haster! Allermest fordi det har kæmpe store omkostninger for de ramte børn og deres familier socialt, uddannelsesmæssigt og økonomisk. Og også fordi det samfundsmæssigt set er katastrofalt, at børn på den konto går en usikker fremtid i møde og fordi forældrene i varierende grad heller ikke kan passe deres arbejde.

Specialskoletilbuddet i Pindstrup er overbooket, PPR har tilsyneladende for få ressourcer og skolerne kæmper hver især så godt de kan, med de forhåndenværende menneskelige og økonomiske ressourcer. Det er en ulykkelig situation, der kalder på nye tiltag!

Jeg foreslår, at man i kommunen kigger mod nord. Norddjurs kommune har i over 10 år haft et virkelig godt “mellemtilbud” i deres “Familieskole”.

Her har man med 3 dygtige fagpersoner ved rorpinden skabt et tilbud, der inddrager det enkelte barn, barnets familie og nogle gange også skoleklasser og lærerteam. Altså en helhedsorienteret indsats, der rummer hele barnets virkelighed og ikke kun fokuserer på, at “skolen skal gøre det bedre”.

Familieskolen i Norddjurs er i øvrigt et tilbud, der rummer alle de mange forskellige problemstillinger, som kan resultere i skolevægring, hvad enten det er diagnoserelateret eller socialt relateret. Alt sammen til en overskuelig pris på små 2 mio. årligt.

Jeg vil med mit kandidatur til det forestående kommunalvalg sikre, at sagen bliver fulgt til dørs!«