Fortsæt til indhold

Er kultur vigtigt?

Debat
Søren Lahn Sloth Byrådskandidat for SF-Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvad har Kalundborg, Sorø og Skanderborg til fælles? Svaret er: Det er de eneste kommuner, der bruger færre penge pr. indbygger på kultur end vi gør.

For hver 100 kroner pr. indbygger en gennemsnitlig kommune bruger på kultur, der bruger vi kun lidt over 60.

Det er én ting, at alle politikere siger, at kultur er vigtigt. Spørgsmålet er om de mener det.

Jeg er uddannet klassisk musiker og musikpædagog fra musikkonservatoriet. Mit arbejde er at undervise i musik, og det har jeg gjort i 17 år. Derfor undrer det nok ikke nogen, at kultur er en prioritet for mig. Kultur binder samfundet sammen.

Det giver lykke og livsglæde. Kultur kan få os til at føle og tænke ting, vi ellers ikke ville have oplevet. Ikke mindst, så kan det at deltage i kulturen give en meningsfuldhed og følelse af at høre til.

Jeg har arbejdet med mange sårbare børn og unge, og jeg har set hvad et aktivt fritidsliv kan gøre for dem, og hvor meget de får ud af kulturen.

Det er derfor at jeg og resten af SF-Favrskov har skrevet og talt så meget om fritidspasordningen, der skal hjælpe sårbare børn og unge med at tage del i kultur- og fritidslivet.

Selvom jeg godt kan respektere at hyre dygtige konsulenter ind, så ville jeg ønske at de penge var gået til mere kultur.

Den er jo heldigvis også blevet bedre, siden vi første gang kunne berette om hvordan kun en tredjedel af de afsatte penge blev delt ud på grund af rigide og bureaukratiske regler.

Der skete jo det, at kultur- og fritid ansatte en dygtig konsulent. Konsulenten var så god, at deres endelige rapport faktisk endte med at foreslå nøjagtigt det samme, som vi i SF havde foreslået måneder forinden.

Desværre kostede konsulenten så en kvart million. Det er det samme som fritidspasordningen koster på et helt år.

Selvom jeg godt kan respektere at hyre dygtige konsulenter ind, så ville jeg ønske at de penge var gået til mere kultur.

Det synes jeg nemlig vi mangler.