Fortsæt til indhold

Største politiske ændring i Skanderborg Kommune

Debat
Andreas Tang-BrockKandidat til kommunalvalget (A)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg anerkender, at klima og miljømæssige forhold er den største globale krise. Det er en krise, hvor alle skal gøre noget. Det skal vi også lokalt i Skanderborg Kommune.

Jeg går til valg på, at vi i Skanderborg Kommune fremadrettet skal drive og udvikle vores kommune ud fra tre hjørnesten.

Jeg går til valg på, at vi i Skanderborg Kommune fremadrettet skal drive og udvikle vores kommune ud fra tre hjørnesten.

Første hjørnesten handler om den strukturelle opbygning af vores samfund, hvor vi skal tage væksts-, erhvervs- og markedshensyn

Anden hjørnesten handler om det liv vi lever, og dækker over store dele af vores velfærdsydelser. Vi skal træffe beslutninger ud fra parametre som livskvalitet, lykke, tryghed, omsorg, læring & leg gennem et socialt hensyn

Tredhe hjørnesten handler om at opretholde og beskytte den (om)verden vi er den del af, lever i og henter ressourcer fra – gennem et klima og miljømæssige hensyn.

Det skal være tre hjørnesten i balance.

Hvis disse tre hjørnesten fremadrettet bliver centrale markører i hverdagen hos alle vores medarbejdere, vil det give en ny retning og en markant diskursændring. Lykkedes vi med denne diskursændring, vil det naturligt også påvirke den enkelte virksomhed og enkelte borger i kommunen.

Samlet set vil det give et mere helhedsorienteret samfund med tidsaktuel og relevant beslutningskraft. Derfor er dette mit bud på en fremtid i balance.

Hvis vi skal nå i mål, er der selvsagt en del udfordringer vi skal håndtere og have bud på løsninger til. Først og fremmest skal vi erkende, at vi kæmper mod mange års erfaring, historik, faglighed, som tidligere ikke har balanceret de tre hensyn lige.

Jeg har samlet min virkelyst, og er klar til at udfordre de grundlæggende strukturer i vores kommune, så vores kommune bliver det bedst sted at bo, leve og arbejde, og der, hvor vi tager klimakrisen gravalvorligt.