Fortsæt til indhold

Fem etager lige midt i Hadsten er for højt

Debat
Eva DamsgaardByrådsmedlem, Dansk Folkeparti, Hjortevej 16, 8382 Hinnerup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Et højhus på op til fem etager plus tagterrasse er på tegnebrættet og blev præsenteret for os politikere, der sidder i planudvalget. Det planlagte byggeri skal ligge ved Ågade, lige midt i Hadsten.

Et højhus placeret midt i den gamle stationsby er noget, jeg ikke synes om. Mit forslag var derfor at sløjfe en etage. Det forslag var der desværre ikke opbakning til, hverken fra rød eller blå blok.

Misforstå mig ikke. Jeg er bestemt ikke imod byfortætning eller at bygge op i højden, men det skal ikke være for højt, lige midt i Hadsten, mellem de ældre og mindre byhuse.

Byfortætning med respekt for byernes DNA er helt på sin plads, idet vi alle gerne vil have et blomstrende handlesliv og byliv, og det kan flere borgere være med til at sikre. Jeg kunne blot ønske, at højhusbyggeri blev samlet i en udkant af bymidten, da man derved vil tage mest mulig hensyn til de mennesker, der allerede bor i byen.

Et etagebyggeri op til 5 etager, vil give naboerne skygge- og indkigsgener, hvorimod de nye lejere får et fint udsyn og maksimalt dagslys. På den måde mener jeg faktisk, man forfordeler de nye tilflyttere, frem for de der allerede bor i det område, der udbygges.

Sagen kommer i byrådet, men med den tilkendegivelse, der var fra de øvrige politikere i planudvalget, tror jeg næppe mit forslag går igennem.

Så kære borgere i Hadsten. Der kommer givetvis et højhus i fem etager i Ågade, med mindre I kommer med høringssvar, som jeg personligt vil se frem til.