Byudvikling i Ry ender på byrådet bord
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kristian B. Lauritsen deltager d. 20. januar i debatten om byudvikling i Ry med et læserbrev i Midtjyllands avis. Han deltog i mødet på Ry højskole d. 12. oktober, hvor planerne om bebyggelse i det fredede område nord for Knudsø blev præsenteret. Han er åbenlyst begejstret og kan ikke forstå de mange “vrede” protester imod de professionelle planer.
Hvorfor kan man kun bygge bæredygtige bofællesskaber i fredede områder og ikke alle andre steder i Ry? Det er da ikke naturgiven at de kun kan ligge i fredede områderKirsten Vang Nielsen
Det kan jeg godt! En professionel foreslår ikke en bebyggelse i et fredet område, som den mest oplagte plan for byudvikling i Ry.
Kristian B. Lauritzen roser planen for bæredygtige bofællesskaber, som kontrast til halvkedelig byudvikling mod øst - med endeløse parcelhuskvarterer helt til Bjedstrup og Skanderborg. Hvorfor kan man kun bygge bæredygtige bofællesskaber i fredede områder og ikke alle andre steder i Ry? Det er da ikke naturgiven at de kun kan ligge i fredede områder.
Kristian B. Lauritzen kalder modstanderne af en bebyggelse i Knudsøfredningen for konservative, der stiller spørgsmålet: Hvordan kan vi få det, som vi altid har haft det? Det er en udokumenteret påstand, som må stå for hans egen regning.
I stedet for at sammenligne med Vejle ådal, som Kristian B. Lauritzen gør, vil jeg sammenligne med Santa Barbara i Californien, hvor jeg i mange år havde nære kollegaer. Ligesom Ry har Santa Barbara en naturlig begrænsning med bjerge mod øst og Stillehavet mod vest. Byen er derfor næsten vokset sammen med nabobyerne mod nord og syd.
Ligesom Ry er Santa Barbara en turistmagnet og den har store trafikale problemer. Huspriserne har taget himmelflugt og almindelige mennesker kan ikke finde en bolig, de kan betale. Det har de sidste 20 år begrænset erhvervslivet. De kan ikke tiltrække arbejdskraft udefra, da folk ikke kan købe bolig lokalt og ikke gider pendle dertil pga. de trafikale problemer. Er det sådan Kristian B. Lauritzen ønsker udviklingen i Ry skal gå?
Ry har nogle helt naturlige afgrænsninger pga søerne, fredede landskaber, jernbanen, og den eksisterende bebyggelse. Det har byrådet da heldigvis erkendt, og de seneste udstykninger har været mod øst og mod syd.
Derfor er den nye skole og det udvidede butikstorv da også planlagt til at ligge ved Ry hallerne i Ry øst, og understøtter færdiggørelsen af byudviklingen i østlig retning.
Forhåbentlig bliver den efterfølgende byudvikling i et langsommere tempo, så kommunens infrastruktur kan følge med. Vi mangler bl.a. skoler, børnehaver og veje, og det bør være på plads, før vi byder nye beboere velkommen. Derfor sætter jeg min lid til at byrådet ligesom tidligere kan træffe den rigtige beslutning for den fremtidige byudvikling i Ry.