Fortsæt til indhold

Skal Skanderborg kommune finansiere Rusland?

Debat
Peter N. Andersen,Nygårde, Ry

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Er det urimeligt at have forventninger om, at ens kommune ikke medfinansiere et aggressivt diktatur beliggende nabo til Europa mod øst? Udenrigsministeriet opfordrer pt. danskere til at forlade Ukraine begrundet i frygt for en invasion fra Rusland, der militært truer demokratiet Ukraine, der bare gerne selv vil bestemme.

Skanderborg og Thisted Kommune har jævnfør Børsen 16. februar placeret en del af kommunens midler i russiske statsobligationer, hvilket jævnfør artiklen udgør en risiko for, at vi hermed er med til at finansiere den russiske oprustning ved grænsen til Ukraine.

Som borger i Skanderborg kommune vil jeg opfordre Byrådet med borgmesteren i spidsen at foretage en revurdering af kommunens investeringspolitik.
Peter N. Andersen, Nygårde, Ry

Skanderborgs borgmester Frands Fischer ønsker ifølge Børsen ikke at kommentere sagen, hvilket selvfølgelig ikke kan undre nogen. Kommunens økonomichef, Jørn Prætorius, kommenterer kommunens investering og henviser til kommunens investeringspolitik, hvor det er OK at investere i russiske statsobligationer.

Som borger i Skanderborg kommune vil jeg opfordre Byrådet med borgmesteren i spidsen at foretage en revurdering af kommunens investeringspolitik. Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at statsminister Mette Frederiksen for nylig har omtalt konflikten som ”den mest alvorlige trussel siden ophøret af Den Kolde Krig”. Uanset om vi vil eller ej, bør vi også i Skanderborg forholde os til denne militære trussel mod demokratiet.