Fortsæt til indhold

Hyklerisk overformynderi at fjerne kød fra de ældre

Debat
Karina KirkByrådsmedlem for Nye Borgerlige

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

…..og hvorfor så det? Jo det handler kort sagt om, at man i forsøget på at spare CO2 blandt andet ikke er bleg for at skære 30 pct. af kødet væk og lave kødfrie dage på diverse institutioner, heriblandt de ældre og svageste borgere, vi har.

Det må være et personligt anliggende, hvad vi putter i munden, og hvad vi hver især holder af at spise. Det kan aldrig blive et politisk anliggende i min verden
Karina Kirk (NB)

Borgere, som ikke længere har det samme frie valg som os andre, der frit kan gå ned i supermarkedet og fylde vognen med alle de lækkerier, vi ønsker os og tilberede det, som vi lyster.

DK2020 planen som Skanderborg kommune er en del af, der har til mål at kommunen skal være CO2 neutral i 2050, er baggrunden for forslag som dette.

Mit svar til det i Byrådsalen 23. februar var følgende: »Kære Byråds kolleger, når vi går ud og spiser efter mødet, så ser jeg altså ikke ret mange af jer, der vælger kød fra, og derfor synes jeg simpelthen ikke, at vi kan være bekendt at trække sådanne ting ned over hovedet på mennesker, der egentlig er sagesløse«

UPS… den er svær at veksle for mange af de super »klimavenlige« politikere!

En Socialdemokrat har efterfølgende meldt sig på banen, og er sammen med mig gået »Vegan« til alle politiske arrangementer og håbede også på at kunne få mig med på et kompromis senere med reduktion af kød på diverse institutioner.

Men mit svar er og bliver NEJ. Det må være et personligt anliggende, hvad vi putter i munden, og hvad vi hver især holder af at spise. Det kan aldrig blive et politisk anliggende i min verden.

Jeg forbeholder mig selv retten til at være herre i eget hus, og på de fleste institutioner er det i forvejen muligt at tilvælge både vegetarisk og vegansk mad, så det kan folk jo gøre allerede nu, hvis de lyster.

Den største kødspiser har jeg dog aldrig selv været, så at vælge kød fra til diverse politiske arrangementer er absolut intet tab for mig, og det står samtlige medlemmer af byrådet frit for at gøre det samme.

Det ville da unægteligt klæde dem, hvis de samtidig står og fremføre sig som »grønne«, at de så også selv kan leve op til det, de mener, skal overgå andre sagesløse mennesker.

Det forbliver dog fortsat et NEJ til overformynderi og mere styring herfra. Mere menneske og mindre kommune TAK!