Fortsæt til indhold

Modstanderne ringede for at melde afbud – men så tog Benny fat

Vi skal have flere som Benny i foreningslivet i Danmark.

Debat
Simon Buus OlsenByrådsmedlem for Venstre i Favrskov Rødkælkevej 8370 Hadsten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er fredag aften. Benny sidder i sofaen og har slynget benene op og nyder et godt glas rødvin og funderer over morgendagens håndboldkamp, han skal ud at være træner i for hans U13 piger i Hadsten Håndbold. Så ringer telefonen, og det er modstanderen. De er desværre kun seks spillere til kampen, og faktisk ringer deres træner for at aflyse.

Det nemmeste her havde været at aflyse kampen og indkassere de to point en sejr uden kamp giver, men Benny tænker anderledes. I stedet for at indkassere de to point uden kamp, går han i gang med at fremskaffe to spillere mere fra et andet U13 pigehold i klubben, som ikke skal spille lørdag. Herudover hjælper holdlederen Helene også med det, og hun finder også en ekstra forælder til at køre til kampen.

Og så ringer Benny tilbage til modstanderens træner og siger, han har fundet to, spillere hun kan låne til lørdagens kamp, så alle piger kan komme ud og øve sig i at tackle, redde, lægge parader og ikke mindst skyde utrolig meget på mål.

Efter omtrent et menneskeliv i foreningslivet som udøver og træner, leder, bestyrelsesmedlem og i dag ansat i to foreninger, ja så kan jeg hurtigt fortælle, at vi skal have flere som Benny i vores foreningsliv. Alt for meget handler om at vinde og blive verdens bedste og gerne i går, fremfor i morgen. Alt handler om at præstere på højeste niveau og vinde for enhver pris i hver eneste kamp og hver eneste aktion. Og rigtig mange, ja et bud kunne være 99 procent af alle trænere havde taget de to point uden kamp og set glad på stillingen, der nu så lidt bedre ud, endda helt uden at have skulle spille en kamp for det.

Alt for lidt handler om fællesskab, smil, glæde og at danne nye venskaber. Alt for lidt handler om at have lov at fejle, at turde at lave fejl uden at træneren eller forældre øffer ude på sidelinjen eller fra tilskuerpladserne. Alt for lidt handler om at motivere og fastholde engagementet fra de unge teenagere, men i stedet skal alt være elite med fire træninger om ugen og et mål om at blive den bedste i morgen. Alt for lidt handler om legen og glæden ved bevægelse, aktivitet og fællesskabet, hvor man får gode sunde værdier om frivilligt arbejde og det at være en del af noget større.

Jeg ville ønske, vi havde flere som Benny, for så havde vi ikke på tværs af idrætter et så enormt frafald af specielt teenagepiger mellem 14 og 18 år, som vi oplever i Danmark. Lyder det så som om Benny ikke vil udvikle? Ja det kan lyde sådan, men som med alle andre trænere, så går Benny også ind til en træning med målet om, at de her unge piger skal udvikle sig og blive bedre håndboldspillere.

Han formår bare at gøre det samtidig med at bevare sine værdier om, at alle skal være med, alle skal kunne være en del af fællesskabet, og der skal være plads til alle uanset nuværende niveau. Her oplever jeg alt for mange, der egentligt helst ser sig fri for dem, som lige nu ikke har niveauet.

Jeg har selv stået der i mine unge trænerdage, desværre – så ingen glorie til mig.

Vi skal have flere foreningsfrivillige trænere, som tænker væk fra at vinde er alting. Husk på, at kampene ofte kun dækker mellem 20 - 30 procent af en træningsuge? At du altså træner 1-2-3 gange ellers om ugen, og her er der mere tid til udvikling. Hvorfor er kamp så så vigtigt for alle? En undersøgelse for nogle år siden på tværs af idrætter viste, at kun 2,6 procent af unge mellem 9 og 15 år gik til deres idræt for at vinde kampe. Men over 20 procent gik til deres idræt for at udvikle sig og blive bedre. Som mangeårig træner vil jeg sige, det udvikler mere at tabe 4-3 i en tæt kamp, end det gør at vinde 3-0 uden kamp, fordi modstanderen ikke kunne stille hold.

Heldigvis tænker Benny sådan, og forhåbentligt får vi endnu flere af hans slags i fremtiden – for det er der brug for.

Resultatet af kampen blev i øvrigt: 17 glade piger fik spillet en håndboldkamp, hvor de fik øvet skud, finter, tacklinger, parader og redninger. Fremfor 15 skuffede piger, der fik aflyst en kamp.

Tak for dig Benny – du er foreningsguld, og din ihærdighed i denne lille historie bør danne inspiration for mange, forhåbentligt.