Fortsæt til indhold

Til fastelavn klæder jeg min søn ud som Will Smith

Debat
Maria Katharina DegnByrådsmedlem, Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Inden du læser det her debatindlæg, vil jeg oplyse, at det ikke er et angreb mod at handle lokalt, boykotte nogen eller hænge nogen ud. Det er en opfordring til debat om, hvad vi accepterer, og hvor grænsen egentlig går?

Torsdag var jeg til Open By Night i Hammel. Siden jeg var barn, er det noget, jeg altid tager ned og snuser til. Jeg elsker butikkernes engagement og stemningen i byen disse aftener og ikke mindst de gode tilbud.

I torsdags gik jeg derfra med blandende følelser.

Jeg havde været i min yndlingsbutik og prøve et par bukser, der i hvert fald ikke gjorde det ligeså godt på mig som på det billede, der var vist i reklamen.

Så måske var det derfor, jeg ikke var sprængfyldt af humor og kunne se det sjove i, at nogle butikker havde klædt sig ud som en nationalitet.

Jeg mener, der er tale om et misforstået engagement, at man i Hammel Handel ikke har tænkt det helt igennem eller for den sags skyld fulgt med i debatten de seneste år.

Begreber som Blackface og hyggeracisme dukkede op i mine tanker, og det er et uheldigt signal at sende fra byen.

Vi læser heller ikke længere ukritisk ”Lille Sorte Sambo” for vores børn? Og Djurs Sommerland har måtte omdøbe en forlystelse, der hedder Hottentot Karrusel.

Så Hammel Handel skal vist have pudset sine manerer af og se at få styr på, hvordan vi omgås hinanden på ”anstændig dekolonialiseret vis.”

At man gør andre mennesker til ikke-mennesker ved at klæde sig ud som dem. Blackface er racisme, der går tilbage i historien.

Vi har set eksempler fra Herning Gymnasium, hvor nogle havde klædt sig ud som Michelle og Obama som en hyldest til dem. De blev altså i indgangen til festen bedt om at vaske det af.

Universiteter har nedskrevet forbud mod det i deres regler omkring udklædning.

Jeg ved godt, det ikke har været butikkernes intention, jeg ønsker på ingen måder med dette debatindlæg at skade Hammel Handel eller butikslivet i Hammel. Jeg handler lokalt, og det forsætter jeg også med.

Dette indlæg handler blot om, hvor går grænsen egentlig?

Hvis vi i dagligdagen ikke siger fra, får vi aldrig ændret adfærden, om det så glæder racisme eller sexisme.

Vi skal være rollemodeller for vores børn og være opmærksomme på de signaler, vi sender.

Det, jeg så i torsdags, bekymrer mig. Jeg kan jo ikke klæde min søn ud som Will Smith til fastelavn uden at blive kaldt til samtale på skoleinspektørens kontor.