Velkommen flygtninge
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hammel siger ja til flygtninge.
I Hammel har der i hvert fald indtil nu være en velvilje til at hjælpe flygtninge fra Ukraine. Der er vist nu ca. 200 i Favrskov.
Der er indrettet boliger i Det gamle Plejehjem i Hammel, Skaghøj, og nu indflyttes der også i Den gamle skole ved Neurohospitalet. Beboere har sponsoreret møbler, pynt, tøj mv., så lejlighederne er blevet hyggelige, og de væsentligste behov dækkes. Der har været en række torsdage med Ukrainecafe, arrangementer i Hammel Kirke, ture til zoo i på Djursland, hyggelig sankthansaften og i den kommende tid også tur til Voldbybadet og børneteater i Ukrainecafeen.
Jeg ved ikke, hvor aktive politikerne er, men hvad skulle de have gjort uden frivillige?
En lang række frivillige fra skoler og børnehaver, kirkerne og Røde Kors har været aktive og vil fortsætte. Der er undervisning i skolerne og privat lektiehjælp, og jeg håber også, at en del vil få rigtige jobs med rigtig løn. Jeg ved ikke nok om deres økonomi, men den er vist ikke høj. Dog bedre end flygtninge i de forfærdelige flygtningecentre. Det er vigtigt, at især børnene lærer dansk, så ud af røret, pensionerede lærere og pædagoger!
Jeg ved ikke, hvor aktive politikerne er, men hvad skulle de have gjort uden frivillige?
Netop i dag (den 26. juni) angribes Kiev igen og øst på er det forfærdeligt, blandt andet omkring Kharkiv.
Tak for alle de frivillige, der bryder den inhumane holdning til fremmede. Vi har ikke brug for fremmedhad og jantelov.