Fortsæt til indhold

Meninger eller fakta? - Stop nu lige en halv Kloppenborg og Aastrup Jensen

Debat
Hans Vangkilde, Bøgebjerg 2.1.1, Ebeltoft:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Svar Jens Kloppenborg-Skrumsager og Michael Aastrup Jensen.

»Det ville klæde de herrer, at de satte sig ordentligt ind i sagerne, inden de flyver i blækhuset og tordner løs med skræmmebilleder om beskaffenheden af den kommende Naturnationalpark Mols Bjerge. Denne løsagtige omgang med fakta borger ikke for kvaliteten af deres arbejde som lovgivere/folketingsmedlemmer.

Der kan efter min mening ikke umiddelbart drages sammenligning mellem det, der foregår af forsøg på rewilding på Molslaboratoriet og den kommende naturnationalpark i området.

Det er forventeligt, at græsserne bliver stude, så man f.eks. undgår de uheldige situationer, hvor besøgende kan komme imellem en ko og dens kalv og således ophidse koen. Ej heller seks brunstige tyre der vil nedlægge et par køer.

Der vil blive nødfodret, når det fordres, og der vil være adgang til vand året rundt.

Der bliver ikke tale om 2 meter høje hegn, men lave almindelige hegn, så råvildtet kan færdes ud og ind af området. De vilde heste, der sandsynligvis også skal være en del af dyrebestanden, er temmelig sky. Der er mig bekendt ikke oplysninger om skader påført mennesker, hverken på Dartmoor eller Exmoor i England, hvor der er et betragteligt antal henholdsvis Dartmoor Ponyer og Exmoor Ponyer, der i årevis har levet vildt i disse områder.

Der er mindre lokaliteter i Danmark, hvor der også lever denne slags ponyer. Her er der mig bekendt heller ikke oplysninger om personskader eller mistrivsel.

Det bliver så vanskeligt, at tale om en egentlig forvildning af den natur der bliver indhegnet i Mols Bjerge, men der bliver uomtvisteligt en bedring af biodiversiteten i området.

Ydermere er det for mig oplyst, at hvis græsserne ikke kan forhindre, at området springer i skov, vil Skov og Naturstyrelsen gribe ind med en regulering af trævæksten i området.

Jeg ser frem til, at fagfolk vil blande sig i debatten, og f.eks. retlede undertegnede, hvis også jeg ikke har hørt efter i timen.«