Hilsen fra ældreplejen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Tobias Brus Mikkelsen skriver i sit læserbrev, at han takker ældreplejens medarbejdere for at få området til at hænge sammen.
Det er dejligt at få ros – tak for det. Og ja: vi gør alt hvad vi kan, for sammen at løse opgaven med at give vores ældste medborgere en værdig alderdom og afslutning på livet.
Min arbejdsplads er et af kommunens plejecentre. Når jeg kigger mig rundt på mit job, ser jeg dagligt en masse nuancer. Det være sig for eksempel i form af en mangfoldighed af hudfarver og forskellige måder at udtale det danske sprog på.
Mine kollegaer kommer nemlig fra stort set hele verden. Dagens ældrepleje beskæftiger mennesker fra for eksempel muslimske lande, asiatiske lande og afrikanske lande. Nogle er uddannede inden for faget, og andre arbejder som ufaglærte, lige som det gør sig gældende for medarbejderne med dansk baggrund.
I en presset hverdag er det guld værd at have kollegaer, der er dygtige, hjælpsomme og tænker positivt. Dette har med garanti ikke noget med fødested, hudfarve eller religion at gøre.
Omsorg er universelt og kendes i alle kulturer. Derfor er det ikke vigtigt, hvor min kollega kommer fra i verden, men at min kollega vil give sine hænder, sin faglighed og sit hjerte til ældreplejen.
Det vil mange af vores medborgere fra ikke-vestlige lande heldigvis gerne.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik viser tal fra 2021, at 30 procent af alle elever på uddannelserne til sosu-hjælper og sosu-assistent kommer fra ikke-vestlige lande.
DF har i mange år søgt at grave dybe grøfter i Danmark. At skabe skel mellem mennesker og skabe en historie om, at muslimer er skadelige for vores land og vores kultur. Der var og er sjældent plads til nuancer i deres udlægning af tingene.
Nu gælder det, som Tobias rigtigt nok nævner, om at sørge for, at der er medarbejdere nok til området. Hvor ville det være skønt at se DF anerkende den indsats, som mennesker med forskellige nuancer lægger for nogle af vort lands svageste mennesker. For de er jo altså faktisk med til at forhindre, at ældreplejen bryder sammen allerede i dag.
Jeg håber, at din tak også er rettet imod dem!
Hvem skal passe dine ældre familiemedlemmer en dag Tobias, hvis du og resten af DF stadig gerne vil lukke Danmark om sig selv og sende så mange som muligt ud af landet?
Med venlig hilsen Hanne, sosu-assistent og vejleder for sosu-elever i mange fine nuancer.