Det er på høje tid, at vi gør noget mere for de unge
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Sommeren går på hæld, og det er igen tid til at Byrådet trækker i arbejdstøjet. En af de kommende udfordringer er budget 2023.
I Syddjurs Kommune har vi en god økonomi med en passende kassebeholdning, men budgettet kan ikke rumme alle vores behov og forventninger. Jeg er derfor bekymret for, at vi glemmer de unge. De unge har brug for et sted at være, og gerne et sted hvor kvalificerede voksne kan hjælpe dem med at sætte rammen for deres samvær.
Det er netop det som ungdomsskolerne kan.
Ungdomsklubberne arbejder målrettet med, at den unge skal udvikle sig til nogen, og ikke kun noget. Jeg tænker specielt på Aftenklub for de unge fra 7. årgang til 18 år, hvor tilbuddet hedder 2 aftener om ugen.
Det er ikke hensigtsmæssigt, og ungdomsklubberne bør selvfølgelig også være åbne i skolernes ferie.
Det er for lidt, og det så jeg gerne udvidet med en ekstra dag om ugen i de enkelte klubber. Den helt store udfordring er dog, at når skolerne lukker, som i sommerferien, så lukker klubtilbuddet også. Det betyder, at de unge samles på havne, i parker og ved busskure. Det er ikke hensigtsmæssigt, og ungdomsklubberne bør selvfølgelig også være åbne i skolernes ferie.
Psykologerne i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) har nyligt i et åbent brev råbt vagt i gevær, da de oplever stigende mistrivsel blandt børn og unge. Hvis vi skal vende udviklingen, anbefaler psykologerne en række tiltag herunder flere ressourcer til sfo’er og klubber, så der kan skabes gode fritidstilbud, da disse, iflg. psykologerne, kan have en positiv effekt på den samlede trivsel og udvikling hos børn og unge.
Vi har netop afsluttet høring om den kommende vision for Syddjurs Kommune. Under overskriften ’Sammen om det gode liv’ er visionen opdelt i nogen visionstemaer. Et tema lyder; ’Velfærd, fællesskab og trivsel i alle aldre’. Det forpligter.
Når man laver et budget, så er man ligeledes nødt til at skele til, hvor man får mest for pengene. Jeg mener, at en yderligere investering i vore unge mennesker giver rigtig god mening, og håber derfor, at vi ikke glemmer de unge i den kommende budgetlægning.«