Fortsæt til indhold

Han gjorde alt det rigtige

Debat
Per Urban OlsenKandidat til Folketinget for De Konservative i Skanderborg Kredsen.

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det sidste først. Kære Mette Frederiksen – Sænk så den moms i stedet for at dele gaver ud til særligt udvalgte samt de forkerte.

Staten tjener guld på den galoperende inflation – deriblandt på de kraftigt stigende el- og energipriser.

Han gjorde nemlig det rigtige – Troede han. Han hørte efter politikernes anbefalinger, og gjorde sit energiforbrug mere grønt. Det skulle jo være godt for både klimaet og for pengepungen.

Han monterede solceller for 10 år siden med et løfte fra politikerne om, at han i 20 år ville kunne sælge overskydende strøm og købe den tilbage til samme pris, når han skulle bruge den. Men allerede i 2019 blev den aftale sløjfet, så han har siden skullet tilbagekøbe strøm til en dyrere pris.

Han skiftede sit gasfyr ud for at overgå til en mere miljøvenlig varmekilde, og valgte en elektrisk varmepumpe.

Og endelig blev den gamle bil udskiftet med en elbil.

Så han gjorde alt det rigtige, som politikerne anbefalede, og bliver nu straffet for det – føler sig bondefanget.

Klima- energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) har tidligere udtalt, at omstilling til strøm ville føre til besparelser hver måned. Og hvad er hans svar så nu: »Man kan ikke spå om fremtiden, men vejen mod en sikker og vedvarende energiforsyning er uden tvivl både grøn og billigere end fortsat at satse på det fossile. Også selvom der kan være bump på vejen.«

Det er en arrogant og ligegyldig holdning at havde at kalde det for et bump på vejen, som rammer mange her og nu, og som kun bliver værre til vinter.

Det er fuldstændig rigtigt, at man ikke kan spå om fremtiden, men gør dog i det mindste noget ved problemerne.

Elpriserne fastsættes gennem den nordiske el børs, som fastsætter priserne på baggrund af den højeste omkostningspris, hvilket betyder, at elpriserne er styret af prisen på naturgas.

Derfor kære Mette Frederiksen og Dan Jørgensen. Arbejd for at afkoble sammenhængen mellem gas- og elpriser. Solceller og vindmøller som vi heldigvis har rigtigt mange af bliver faktisk ikke drevet af gas. Og så nedsæt dog den moms, så alle, der bliver ramt af de stigende el – og energipriser, slipper billigere, og ikke kun de særligt udvalgte samt de forkerte udvalgte.

Jeg indrømmer gerne, at jeg har ladet mig inspirere af et indslag i TV2, men havde reelt ikke behøves at gøre det, da jeg selv er en af de mange, der har investeret i solceller, varmepumpe og elbil. Og på trods af, at jeg er en af dem, der bliver ramt af den stigende el – og energipris, så håber jeg, at det er i orden, at jeg italesætter problemet, da der er mange, der bliver rigtigt hårdt ramt – Også hårdere ramt end mig.