Fortsæt til indhold

16.000 minutters mindre administration er minutter med de ældre

Debat
Simon Buus OlsenByrådsmedlem for Venstre i Favrskov Bøgehaven 8370 Hadsten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

For et par år siden, midt i Corona-stormen, var der endelig åbnet op for besøg på plejehjemmene igen. Så jeg var på besøg ved min mormor på Tinghøj i Hammel.

Min mormor var dement på sine gamle år, og hendes sidste år blev levet på Tinghøj i Hammel, og hold op hvor var det bare et godt sted for hende. Fantastisk personale, gode rammer og en god slutning på hendes lange liv.

Jeg tror ikke det var helt efter anbefalingerne, men hver gang personalet kom forbi min mormor, så gav de hende et knus. Og min mormor lyste op, smilede over hele hovedet og var bare så glad for den berøring og nærhed de gav hende.

Det gjorde personalet altid når de kom forbi min mormor, og det var ikke noget vi har nævnt nogen steder som regel, lov eller noget vi fører kontrol med.

For personalet på vores plejehjem, går naturligvis på arbejde for at yde deres bedste, fordi de har en stor empati og fordi de vil give vores ældre en god sidste tid i efter et langt liv.

De går ikke på arbejde for at lave fejl, ”snyde” eller være dårlige plejere, de går på arbejde fordi de er dygtige til deres job og vil give den bedste pleje de kan for vores ældre.

Derfor er min grundholdning også at vi skal give dem langt større frihed, langt mere tillid og stole på at de faktisk er gode til deres jobs og går på arbejde for at gøre deres bedste.

Vil der ske fejl? Ja. Vil der være nogen der ikke har den empati det kræves for at have et sådant job? Ja.

Men det vil der altså være, uanset hvor meget vi kontrollere, lave regler og love.

Til gengæld begrænser vi de 99,99 procent af vores personale rundt omkring i at give den pleje de så gerne vil, fordi vi laver regler og love for at ramme de 0,01 procent der ikke kan finde ud af det. Her synes jeg vi skal vælge at give frihed og tillid til dem der godt kan og så stole på at de med en større frihed og tillid, også fanger de 0,01 procent inden der opstår fejl, dårlig pleje og ansatte uden empati.

Så jeg er rigtig glad for at vi i byrådet i budgetforhandlingerne, blev enige om at afskaffe administrationen med klippekortsordningen.

Og nej, vi afskaffer IKKE klippekorts-ordningen, som Lone Glarbo fra Danmarksdemokraterne fejlagtigt har givet udtryk for i et læserbrev.

Vi vælger blot at stole på vores gode personale ude på plejehjemmene faktisk godt kan finde ud af det uden kontrol og administration. Vi vælger at give dem 16.000 minutter mere om året til at være nære med de ældre, end på at sidde og administrere og dokumentere.

Det synes jeg er god ældrepolitik, og så er det en lille skridt på vejen mod at fjerne administration og bureaukrati for vores gode plejepersonale i Favrskov. De er nemlig rigtig gode, så de fortjener også 16.000 minutter mere med de ældre, til glæde for personale og borgerne.