Der er ikke sket en dyt med maden til de ældre i Favrskov
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Lokalavisen bragte 14. september denne artikel med den sigende overskrift:
»Hvad bliver der af den frisklavede mad på plejecentrene?«
En overskrift, der helt reelt kunne udvides med følgende tekst: »Og til borgere, der er visiteret til levering af egen betalt kommunal mad, leveret til borgere i eget hjem?«
Tilbage i 2013 satte jeg for første gang spørgsmålstegn ved Favrskov Kommunes eneste tilbud på levering af færdiglavet mad med levering til kommunens ældre med ophold i eget hjem, samt - så vidt jeg er orienteret – også leveret til kommunens ældre borgere med ophold på kommunens plejecentre.
Vist fortsat kommunens eneste tilbud, nemlig levering af de ugentlige vakuumpakkede middagsretter, der kræver opvarmning i en kedelig mikroovn. Færdigretter uden duft ved tilberedning og en synsoplevelse, der ej heller ikke giver mange point.
Undervejs fra 2013 og frem har jeg været i vakuummad dialog med ministre, borgmester og flere politikere i Favrskov Kommunes sundheds-og socialudvalg.
Min konklusion er: Der er ikke sket en dyt!
Jeg kan da godt forstå at ældrerådsformand Erik Bertelsen ærgrer sig. Netop når det ældreråd, der er de ældres talerør overfor politikerne, åbenbart ej heller har kunnet ændre madkulturen, hverken på kommunens plejecentre, eller for de borgere i eget hjem, der er visiteret til Favrskov Kommunens eneste tilbud, de færdiglavede vakuumpakkede middagsretter!
Mit bud på, at Favrskov Kommune har overhørt eller tabt dialogen omkring den igen-igen opstående debat, der handler om Favrskov Kommunes manglende selvvalgsmulighed, når der tales valgfrihed på levering af den kommunale frisklavede mad, skal ses i lyset af, at Favrskov Kommune i forbindelse med opførelsen af Hinneruplund Plejecenter samtidig fik etableret et storkøkken, hvor fremstillingen af middagsretter alene var baseret på en steril fremstilling af de i dag fortsat leverede vakuumpakkede middagsretter.
Tænker det vil være en omkostningstung proces, hvis den nuværende storkøkkendrift skulle ændres fra fremstilling af vakuumpakkede færdigretter, til fremstilling af frisklavet mad.
Kunne det mon være en årsag til, at Favrskov Kommune ikke har ændret politik, når der tales friskfremstillet mad til kommunens ældre borgere?
Så enig med ældrerådsformanden og Mette Nøhr: Ja! Det er bare så ærgerligt!