Hvornår svarer du Jørgen Ivar Mikkelsen, borgmester?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Stor tak til redaktør Lars Norman Thomsen for at udvise rettidig omhu og forsøge at vække borgmesteren i Syddjurs.
Personligt har jeg længe gået og undret mig over, at Syddjurs Kommune - især borgmester Michaell Stegger Jensen, overhovedet ikke har foretaget sig noget som helst i forhold til borgerne herude i forbindelse med, at regeringen holder fast i etablering af en Naturnationalpark med 40 km hegn omkring Mols Bjerge, ingen bilkørsel og rewilding.
Det er for længst udmeldt fra nuværende regering, at der skal være mere borgerinddragelse, at byrådene skal inddrages, at der skal ses meget mere på dyrevelfærd, og at andre faggrupper end biologer skal inddrages. Mere ved vi ikke, men det er jo her, at byrådets og borgernes mening er ekstrem vigtig.
Jeg tænkte, at den lokale tavshed måtte skyldes, at byrådet havde gang i drøftelser, som de så ville inddrage borgerne i.
Men sådan er det så ikke.
Tak til byrådsmedlem Jørgen Ivar Mikkelsen for at oplyse om, at resten af byrådet slet ikke er involveret, selv om borgmesteren skriver, at ”vi” er i gang med samtaler med ministeren.
Men hvem er vi? Det er åbenbart ikke det øvrige byråd, det er heller ikke borgerne herude – ikke engang de mest berørte i og ved bjergene.
Igen, hvem er vi? Er det borgmesteren og socialdemokratiet? Eller er det naboen.?
Vi ved det ikke?
Igen, hvem er vi? Er det borgmesteren og socialdemokratiet? Eller er det naboen.?
Det vi nu ved er, at borgmesteren ser ud til at sove gevaldigt i timen eller – og det er min store frygt, at han og partiet har indledt forhandlinger med ministeren uden om byråd og uden borgerinddragelse. Håber det ikke. Men tiden er ved at være forpasset.
Set i lyset af, at der var flertal i byrådet MOD en Naturnationalpark herude, (indtil den radikale Heine Skovbak Iversen kort efter valget opportunt skiftede holdning i vadestedet og pludselig var FOR en NNP i Mols Bjerge), så er det ufint af borgmesteren at holde både borgere og resten af byrådet uden for information og indflydelse. (Der er rigtig mange modstandere mod en NNP herude)
End ikke os, der er naboer til - eller bor inde i Mols Bjerge- har været involveret eller hørt overhovedet.
Det her, kære borgmester, har intet med demokrati at gøre. Det er det modsatte.
Klokken har været 2 minutter i tolv længe mht. byråds- og borgerinddragelse i forhold til at indhegne vores natur med kilometervis af hegn - måske er det allerede ved at være for sent?
Jeg vil sætte stor pris på, at borgmesteren svarer på læserbrevet her i avisen og helt konkret gør rede for, hvordan den højt besungne borgerinddragelse kommer til at ske.«