Fortsæt til indhold

Vi bygger klimavenligt i Hornslets bymidte, Helge Smith

Debat
Ole Sønderskov Hansen (A). Byrådsmedlem i Syddjurs:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Kære Helge.

På trods af, at dit indlæg er stilet til de frivillige bag kulturhuset vil jeg alligevel tillade mig at svare på dit indlæg fra politisk hold.

Du påpeger at vi står overfor en række store klimamæssige kriser. Det er jeg helt enig i.

Kriser vi må og skal håndtere af mange grunde, ikke mindst af hensyn til vores efterkommere. Men det skal ikke betyde, at alt skal sættes på hold, at vi bevæger os mod en virkelighed hvor vi ikke kan udvikle og lave nyt.

I dette tilfælde handler det om et kulturbyggeri, der skal rumme en lang række af aktiviteter som skaber værdi og binder folk sammen.

Du påpeger at vi står overfor en række store klimamæssige kriser. Det er jeg helt enig i.

Kulturen skal også have plads og rammer. Vi skal i fremtiden kunne bygge nyt. Både i Hornslet, Knebel og Ebeltoft . Men vi skal bygge smartere, genanvende byggematerialer, sikre et lavt energiforbrug og minimere det CO2 aftryk som ethvert byggeri efterlader.

Det kommende kulturhusbyggeri er vigtig for Hornslet og den vestlige del af kommunen.

Vi mener i Socialdemokratiet, at kulturen er en vigtig og central del af det levede liv.

Derfor har vi, i samarbejde med andre, prioriteret og sikret midler til dette byggeri.

Udover at byggeriet skal være et centralt mødested i Hornslet bliver det i øvrigt også en vigtig brik i udviklingen af Hornslet bymidte.

Men som tidligere skrevet skal byggeriet gennemføres med et så lavt CO2 aftryk som muligt. Det kan man bl. a. sikre gennem certificeringer for det samlede byggeri, hvilket de frivillige bag byggeriet også er meget optagede af.

Afslutningsvis vil jeg gerne rose gruppen for at være kulturproducerende med mange arrangementer samtidig med at de arbejder med at forme projektet og søge finansiering.«