Mit forslag er ikke rablende nostalgi - men genopfør den gamle Stationsbygning
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Ebeltoft nedrev arkitekt Wencks perle i 1970 ...
Vi burde danne en forening eller lave en bevægelse: ”Jernbane til Ebeltoft” med formålet at få stationsbygningen genopført!
Måske lidt tættere på Fregatten, så den nu gode udsigt fra Jernbanegade bevares. Vil danne en fin akse med den tidligere Toldbod, der i dag huser Glas.
Med alt det, der ellers er planer om på havnefronten, er det ikke en urealistisk vision.
De originale bygningstegninger findes stadig i jernbane-arkiver.
Bygningens indre bør nænsomt tilpasses til nutidige bygningskrav. Vi finder i fællesskab nok på nogle relevante ting at anvende bygningen til.
Mit forslag er ikke et udslag af rablende nostalgi!
Men efter min mening er nedrivningen i 1970 en af de største fejltagelser i Ebeltofts historie!
Så en genopførelse skal ses som en - relativt omfattende - bygningsbevarelse. Blot med en smule forsinkelse .. ca. 53 år - kun et pausekomma i Ebeltofts mere end 800-årige historie
Det er i hvert fald en sag, der har interesseret mig i en del år. I 1980-erne, da jeg begyndte at komme i Ebeltoft, var jeg tit hos Hans Alkjær i Holte, som i det meste af sit liv bl.a. var en central figur i det, de kaldte ferroviale kredse - det, vi andre forstår som jernbane-gale.
Hans (og hans med-kumpaner) havde utrolig detaljerede og omfattende registreringer om ALT vedrørende danske jernbaners historie. Det varede således kun få minutter, før han fandt ’lidt’ fotos og andet frem fra arkivet om ETJ - Ebeltoft-Trustrup privatbanen.
Fotos af det lille trinbræt i Dråby, hvor vi senere købte hus, Skjærsø Station ved godset, sporplaner for Ebeltoft Station og fotos af netop den ikoniske stationsbygning ved en relativt lille sidebane. Jeg bemærkede, at det var en skam, at man i 60-ernes rus af begejstring for modernitet havde besluttet at nedrive sådan et mesterværk - dengang Ebeltofts mest majestætiske bygning foruden Maltfabrikken.
Da sporene dengang gik videre fra Ebeltoft station langs kysten forbi slagteriet til gasværket, der lå ved det, vi i dag kalder Trafikhavnen, havde han selvfølgelig også fotos af gasværket og det store kullager, der lå på havnen I det hele taget er der utrolig meget af områdets erhvervs- og industri-historie knyttet til jernbanen. Fx. også om Balle Kalkværk. Så på mange måder vil en genopført stations-bygning være med til at understøtte de fortællinger om Ebeltoft som fx Maltfabrik og Det Gamle Rådhus er en del af.
Kan der også samles interesse for en veteran-jernbane-klub eller evt et samarbejde med Pindstrup-banens klub eller andres ditto, kan man drømme om at reetablere en kort spor-strækning ad den gamle trache, som nu er naturstien Ebeltoft-Gravlev.
Det kunne fx resultere i veterantogs-kørsel til en ny, lille station ved Ree Park, hvis arealer som bekendt støder op til naturstien. Mon ikke dyreparken ville være interesseret i at støtte sådan et veterantogs-projekt med lidt midler?
Jeg forestiller mig, at de nye jernbanespor med nutidig teknik forsænkes i natursti, vejkryds mv. så man til daglig fortsat kan anvende stien til fods og på cykel. Når der på udvalgte tidspunkter kører veterantog kan stien afspærres. Ved vejkryds afspærres med lyssignal eller manuel signalgivning. Det findes der jernbane-regulativer for, hvordan man gør.
Er der nogle, der vil være med til at drøfte disse tanker og måske tage visionen lidt videre?