Ny affaldsordning: »Spild af solid arbejdskraft og borgernes penge«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Artiklen om den nye affaldsordning i Lokalavisen 7. juni 2023 tyder på, at mange har problemer med at få beholderkapaciteten til at slå til. Jeg oplever sammen med andre nærmest det modsatte, for hos mig triller skraldemændene afsted med næsten tomme beholdere.
Vi er nu i anden måned med den nye affaldsordning, så det må være tiden, at bestyrelsen for Favrskov Affald giver den nye affaldsordning et grundigt eftersyn og foretager de nødvendige justeringer.
For det er vel bestyrelsen, der har både det politiske og ledelsesmæssige ansvar for, at ordningen fungerer tilfredsstillende?
Med de nye beholdere har alle husstande fået meget mere plads til de forskellige affaldsfraktioner, men ”produktionen” af affald afhænger som altid dels af medlemmerne i husstandens adfærd med hensyn til køb, smid væk og reaktion på anvisninger, samt dels af husstandens størrelse.
Men det er der tilsyneladende ikke taget hensyn til i den nye indsamlingsplan.
Derimod har man fjernet den tidligere mulighed for at få tømt færre gange, og det går ud over de små husstande med beskeden affaldsmængde.
På min adresse er tømningerne blev fordoblet i forhold til tidligere, men der er ikke mere affald at hente. Tværtimod. Man bruger nu tid på at tømme mine beholdere, selvom der kun ligger en beskeden klat i bunden af hver.
Det synes jeg er spild af både solid arbejdskraft og af borgernes penge.
Jeg foreslår derfor indført tømning af affaldsbeholdere efter behov i nært samarbejde med den enkelte borger og betaling pr. tømning. Det skulle – så vidt jeg er orienteret – kunne klares helt uden bureaukratiske foranstaltninger, da alle tømninger scannes ved hver enkelt adresse.
Med færre tømninger ved de små husstande, gives mulighed for flere tømninger hos husstande, hvor det kniber med pladsen. Endelig vil betaling efter forbrug (tømninger) spare de små husstande for unødvendige udgifter og måske inspirere andre til at spare på affaldet.