Fortsæt til indhold

Regulering af råger er ikke en kommunal kerneopgave

Debat
Kasper Kay PetersenHadsten, næstformand for Liberal Alliance Kronjylland

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Annette Barsøe Kjærgaard efterlyser en kommunal handlingsplan for de larmende råger.

Jeg vil gerne starte med at takke for det synspunkt, som bidrager til en vigtig dialog omkring vores forhold til dyrelivet og miljøet samt kommunalt ansvar.

Men jeg er bestemt ikke enig – og det er der flere årsager til.

For det første: Råger er fredede. Det kan man være enig eller uenig i, men det er nu engang sådan, det er.

Dernæst, så har kommunen begrænsede ressourcer og helt generelle problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Kommunens primære virke er at varetage kerneopgaver såsom infrastruktur, skolevæsen og social velfærd, hvorfor det ikke bør være indenfor kommunalt regi og økonomi at regulere fredede fuglebestande.

Det bør også nævnes, at jeg selv har byskoven i Hadsten som nabo, så jeg er udmærket bekendt med rågernes adfærd og volumen.

Men det får mig nu ikke til at kalde på kommunale handleplaner.