Fortsæt til indhold

Debat: Kolindsunds fjender og borgerbetaling

Debat
Svend JanerkaLyngby

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kolindsunds Venner - eller rettere Kolindsunds fjender - klager i indlæg i denne avis over, at Norddjurs Kommune har lukket for foreningens propaganda-hjemmeside.

Undertegnede har flere gange spurgt kommunens politikere, eksempelvis til valgmøder, om det rimelige og lovlige i, at kommunen og dermed skatteborgerne understøtter en privat fraktion i medierne med propaganda.

Nu er Norddjurs Kommune endelig stoppet med at betale og administrere foreningens hjemmeside.

Ligeledes kræver foreningen at få taletid ved kommunalbestyrelsesmøder, men kommunalbestyrelsen og politikerne har travlt nok med seriøse emner og dagsordener, så fint, at man ikke bruger tid på foreningen.

Kolindsund har status som særligt værdifuldt landbrugsområde og som det ses verden over, bliver produktion af fødevarer vanskeligere for hver dag

Folketinget forsøger at finde en måde at lukke forskellige samfundsnedbrydende klubber og foreninger, eksempelvis Bandidos, så det er helt rimeligt, at kommuner får lukket ned for andre private ”interessegrupper”.

Kolindsund har status som særligt værdifuldt landbrugsområde og som det ses verden over, bliver produktion af fødevarer vanskeligere for hver dag. Europas tidligere brødkammer Ukraine er lammet af Putins overfald og enorme områder i verden er ødelagt af varme eller oversvømmelse. Så al tale om selv at ødelægge mere område for fødevareproduktion er van(d)vid!.

Og så til Kolindsunds Venners næstformand Mads Nikolajsen: Sidste gang jeg havde et læserindlæg i nærværende avis, lagde du efterfølgende en personlig sviner i min postkasse. Det er måske foreningens måde at kommunikere på, men det vil jeg gerne frabede mig denne gang.

Jeg håber ikke, det var sådan du lærte gymnasieeleverne i Grenaa at argumentere.

----

Avisen har tilbudt Mads Nikolajsen at kommentere på Svend Janerkas debatindlæg.

»Sidst Svend Janerka havde et uforskammet indlæg rettet mod foreningen Kolindsunds Venner, sendte jeg ham et brev med opfordring til samtale. Jeg kender Svend for positiv og engageret indsats for sit lokalsamfund, men ønsker en ordentlig debat. Selv om vi er uenige om søen, der deler vandene. Gerne også her i ugeavisen, Jeg sender aldrig ”svinere” til nogen.

Som slutreplik i al korthed: foreningens hjemmeside kolindsund.dk kan andre ikke lukke. Men Norddjurs har lukket den fakta-hjemmeside, som Djurslandskommunerne har oprettet om Kolindsund.

Det stillede Thøger Pauli fra Syddjurs spørgsmål om i Syddjurs kommune, mens jeg fik nej til at stille spørgsmål (i modstrid med vore regler for spørgetid) i Norddjurs.«

Med dialogvenlig hilsen,

Mads Nikolajsen, næstformand i Kolindsunds Venner