Fortsæt til indhold

Ny ordning har vist sit store værd

Debat
Mette Nøhr,byrådsmedlem for Det Konservative Folkeparti i Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er en fornøjelse at læse forældrenes evaluering af hjemmepasning-ordningen, som det borgerlige byrådsflertal indførte i Favrskov Kommune for et år siden. Ordningen betyder, at forældrene kan få et tilskud til at passe egne børn i en given periode. 77 børn har benyttet sig af ordningen i løbet af det første år, og det viser med al tydelighed, at mange familier har taget det nye tilbud til sig.

Forældrene er - siger de i evalueringen - generelt tilfredse med ordningen, og flere giver udtryk for, at hjemmepasningen giver ”mere luft” og fleksibilitet i deres hverdag. Det er skønt at læse.

Forældrene er - siger de i evalueringen - generelt tilfredse med ordningen, og flere giver udtryk for, at hjemmepasningen giver ”mere luft” og fleksibilitet i deres hverdag. Det er skønt at læse. For det er netop meningen med det hele – at give børnefamilierne mere valgfrihed, så de kan vælge den løsning, der passer bedst til den enkelte familie. En sidegevinst ved ordningen er, at når børnene passes hjemme, er det med til at lette det pres, vi ser på de kommunale pasningstilbud flere steder i Favrskov.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg meget gerne ser ordningen rullet helt ud i Favrskov. Jeg håber, at der på et tidspunkt viser sig et flertal for det i byrådet.

Jeg har hørt flere undre sig over, hvorfor man skal betale forældre for at passe deres egne børn. Jeg plejer at svare, at når man som jeg er stor tilhænger af princippet om at lade pengene følge den enkelte, så giver ordningen god mening, fordi den sikrer valgfrihed. Man skal også huske på, at hvis vi ikke havde ordningen, så var det kun de økonomisk velstillede familier, der havde råd til at vælge hjemmepasning.