Fortsæt til indhold

Sexologens klumme: Nøgenhed på en varm sommerdag

Debat
Rikke BennekouSexolog, socialpædagog og forfatter

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vi kan godt blive enige om, at vi er født nøgne, ikke? Det må da i hvert fald være en rimelig betragtning. At vi blev født ind i den her til til tider mærkelige verden uden en trævl på kroppen.

Vi kan selvfølgelig nok også godt blive enige om, at det var og er nødvendigt, at vi - i kraft af at vi voksede os ældre - blev nødt til i anstændighedens og civilisationens navn at få lidt kluns på. Fair nok.

Men i et land som Danmark, hvor vi på mange måder er pænt frisindede - særligt når det kommer til pikante film og blade - så er det alligevel tankevækkende, at når det kommer til naturlig nøgenhed på en varm sommerdag, som lige nu hvor sommeren er over os, så er det for mange en mavepuster.

Bare numser i sigte

Mine familie og jeg var fornylig taget på en tur til Marselisborg skov og strand. Knapt var vi nået ned på badebroen, før end der var bare numser og bryster i sigte.

Måske husker du, at nøgenbadning for nylig var en tur oppe at vende igen i de danske medier. En moden herre havde haft sine børnebørn med på en strand i lille dejlige Danmark, da der lige pludselig var nøgenhed i børnehøjde, og det, synes han altså, var upassende.

Nu stod jeg så selv der på badebroen med mine store teenagebørn, men modsat den modne herre, som rasede, tog jeg det ganske roligt. Faktisk må jeg indrømme, at jeg indeni jublede, for hvor var det befriende, at der foran os stod en håndfuld mænd og kvinder, som Gud havde skabt dem og viste mit afkom den mangfoldighed, som nøgenhed også er et endegyldigt bevis på, og at denne håndfuld netop hvilede så meget i dem selv, at de lod sig stille til skue for os.

Ikke fordi det at vise sig frem var deres mission, men fordi det for dem var det mest naturlige i verden. Så af hjertet TAK for det.

Hvad pokker skete der lige?

Jeg tænker, at vi meget vel kan starte med folkeskolens idrætstimer og badet, som egentlig burde være en helt naturlig afslutning, men som vi efterhånden må spejde længe efter.

Selv husker jeg min egen folkeskoletid, idrætstimerne og omklædningsrummet. I forlængelse af volleyball og lændespring gik vi i bad som noget af det mest naturlige.

Måske allermest fordi vores idrætslærer gik forrest og viste os, at det var helt naturligt. Måske de fleste af os kan blive enige om at lade være med at droppe badet efter idræt, og lad os bliver enige om at lade idrætslærerne gå forrest, når vi nu er i gang.

Naturlige uperfekte kroppe

For det at kunne spejle os i hinanden er faktisk vigtigt, for hvad er alternativet? De sociale medier med ”perfekte” photoshoppede kroppe uanfægtet af køn?

Lad os nu hellere tage udgangspunkt i virkeligheden i stedet for. Det er faktisk ikke helt ligegyldigt på den lange bane, men derfor kan det selvfølgelig godt være, at du tænker ”slap nu af!”, og selvfølgelig behøver man ikke male fanden på væggen.

Sluk lige lyset skat!

Men hvad så, når vi nogle år senere - og idrætstimernes omklædningsrum i stedet er skiftet ud med soveværelset og en partner? Er det så dér, vi - og særligt som kvinder - bønfalder om at få slukket lyset fordi, vi aldrig helt lærte at forlige os med den krop af vores?

Jeg tænker muligheden i høj grad er til stede. Ville det ikke være bedre at se den nøgne krop som det mest naturlige?

Med disse strøtanker vil jeg pakke kufferterne og drible med familien til Spanien. Vi ses på den anden side. Hola!