Fortsæt til indhold

Information ønskes: Hvad er risikoen ved det forurenede vand?

Debat
Ole Kragelund,Tendrup Møllevej 126 B, 8543 Hornslet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Til overlæge, ph.d. Charlotte Hjort, - enhedschef for Styrelsen for Patientsikkerhed, Tilsyn og Rådgivning Vest

For fire dage siden, fredag 14. juli, erfarede min ’drikkevandssælger’, Hornslet Vandværk a.m.b.a., at der var fundet colibakterier OG entero-bakterier i mit drikkevand. Mandag 17. juli fik det heldigvis min kommune, Syddjurs, til straks at udstede påbud til vandværket om at anbefale alle ca. 3.100 husstande at koge alt ’vand, der bruges til drikkevandsformål’. Så vidt så godt.

Som drikkevandskøber i min almene lejebolig i Hornslet by savner jeg dog nu at få fuld og detaljeret information om risikoen ved at bruge det tarmbakterie-forurenede vand - både i perioden før vi fik koge-påbuddet, dvs. indtil i dag, og fremover.

F.eks. vil jeg - og uden tvivl mange andre af de ca. 7.000 berørte mennesker i Hornslet Vandværks forsyningsområde - gerne vide noget mere om, hvilke symptomer vi bør holde øje med? Både hos os selv, og vore naboer og familiemedlemmer....

Og jeg vil gerne spørge en kyndig læge fra Styrelsen for Patientsikkerhed om rådgivning og fremlæggelse af flere detaljer om både colibakterier og entero-bakterier, som er fundet her i Hornslet. Hvordan forebygger vi bedst både her, og dermed også andre steder?

Måske kan vi oven i købet overtale dig, Charlotte Hjort - eller en af dine læge-kolleger - til at tage turen fra jeres domicil i Randers og her til Hornslet for at holde et offentligt oplæg for alle interesserede borgere? I så fald kan Hornslet Vandværk uden tvivl finde et egnet lokale, fx i vores lokale biograf, KomBi, eller i Hornslet-hallerne.

Svar fra Styrelsen

Onsdag 19. juli har Chefkonsulent Susanne Hougaard Bennekou Styrelsen for Patientsikkerhed - Tilsyn og Rådgivning Vest - sendt følgende svar på Ole Kragelunds henvendelse:

»Hvis man efterlever kogeanbefalingerne om at koge al vand, der skal bruges til drikkevandsformål, forebygger man eventuel sygdom.

Hvis man oplever symptomer på infektion, såsom almen utilpashed, diarré, ondt i maven, kvalme, opkast, feber og/eller ledsmerter, kan man rette henvendelse til egen læge.

Vores opgave er at yde sundhedsfaglig rådgivning til kommunerne, men det er kommunen, der er ansvarlig myndighed. Derfor skal eventuelle spørgsmål mv. rettes til kommunen.«

Artiklen er opdateret torsdag 20. juni med svar fra Styrelsen for Patientsikkerhed