Debat: Rådmanden løber fra løfte om at bevare Skolemarken
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
(Se rådmandens svar under indlægget)
Besparelser kan være svære at føre ud i livet for en politiker. Det viser sagen om børn- og unge rådmand Thomas Medoms (SF) beslutning om at aflive Skolemarken som pædagogisk ledet legeplads.
For det viser sig, at det er en af hans vigtige mærkesager, han er kommet til at ofre, som et led i besparelserne vedtaget ved forliget om kommunens budget for 2023.
Men nu får Medom hjælp af et andet byrådsmedlem til at bevare sin mærkesag.
Ved valget til byrådet i 2013 bragte Lokalavisen Aarhus en artikel en rundtur i Aarhus med Thomas Medom, hvor han udpegede en række mærkesager, han ville kæmpe for i byrådet. Artiklen er fra 26. oktober 2013, den kan stadig ses på internettet, og i den står der: ”Vi slutter turen på legepladsen, Skolemarken, der er en lille, men vigtig SF-mærkesag.”
Under et billede af Thomas Medom, foran de store fuglevolierer på Skolemarken, står der i artiklen: ”Den pædagogiske legeplads, Skolemarken, i midtbyen er et grønt åndehul, som Thomas Medom vil kæmpe for at bevare.”
Desuden siger han om Skolemarken: “Vi skal kæmpe for at bevare de grønne åndehuller.”
Det får Medom nu hjælp til af byrådsmedlem Thure Hastrup (UFP), der til budget 2024 har stillet forslaget: ”Genopretning af Skolemarken på Frederiksbjerg som pædagogisk ledet legeplads, med ansat pædagogisk personale, dyrehold mv. sådan som Skolemarken har fungeret hidtil.”
I forslaget beskrives baggrunden: Ved budgetforhandlingerne om budget 2023 blev det vedtaget at spare på fem pædagogisk ledede legepladser. Skolemarken blev udpeget som én af dem. Hermed tog Børn og Unge ikke højde for den politiske aftale fra 2010 og byrådsbeslutningen fra 2011, der garanterede, at Skolemarken skulle bevares som pædagogisk ledet legeplads.
Uheldigt for Thomas Medom, at han kom til at give dødsstødet til en sine vigtige mærkesager, som han havde fortalt sine vælgere, at han ville kæmpe for at bevare.
Der er ellers rigtig god grund til fortsat at kæmpe for Medoms mærkesag.
I Thure Hastrups budgetforslag henvises til en børnesagkyndig rådgiver og kandidat i pædagogisk psykologi (samt forælder til to børn, der benytter Skolemarken, red.), som i et debatindlæg har formuleret det således:
”Det er min faglige vurdering, at det pædagogiske arbejde, der foregår på Skolemarken, bidrager til at dæmpe mistrivsel og fastholde børn med særlige behov i et skolenært miljø. Yderligere udgør Skolemarken en vigtig platform for forebyggelse af risikoadfærd blandt kvarterets børn og unge.”
Nu, da der er stillet budgetforslag om at bevare Skolemarken som pædagogisk ledet legeplads, går vi ud fra, at Børn og Unge indstiller afvikling af legepladsen som pædagogisk ledet for at afvente politikernes beslutning i budgetforhandlingerne, der afsluttes i september.
Vi ser desuden frem til, at Thomas Medom takker ja til den hjælpende hånd fra Thure Hastrup og tilslutter sig budgetforslaget om at bevare sin lille, men vigtige, mærkesag: Skolemarken som pædagogisk ledet legeplads.
Svar fra Thomas Medom:
Jeg sætter pris på det store engagement omkring Skolemarken. Det kendetegner et stærkt demokrati, at borgerne giver deres meninger til kende om politikernes beslutninger, til- og fravalg. Så først og fremmest tak fordi, I deltager aktivt og engageret i demokratiet.
Det er vigtigt for mig, at slå fast, at Skolemarken består. Skolemarken skal ikke lukkes. Den skal ikke afvikles. Det har aldrig været på tale. Skolemarken vil også i fremtiden være et dejligt, grønt åndehul til glæde for alle borgere og særligt børnene og de unge i området. Og det er jeg meget tilfreds med, fordi ligesom for 10 år siden, så er jeg stadig stor tilhænger af grønne åndehuller og gode legepladser i Aarhus Kommune. Så sent som i denne uge har jeg deltaget i indvielsen af en ny, flot legeplads på Aarhus Ø, som skal være et samlingssted tæt ved vandet med aktiviteter for hele byen.
Det, byrådet har besluttet, er, at fem ud af i alt 17 pædagogisk ledede legepladser i Aarhus Kommune ikke længere skal være bemandet. Som rådmand for Børn og Unge tildelte byrådet mig den tvivlsomme ære at udvælge de fem legepladser. Jeg valgte blandt andet Skolemarken, og derfor har en dygtig deltidsmedarbejder desværre måttet fratræde sin stilling. Det ærgrer mig, og det var ikke en nem beslutning at træffe.
Beslutningen er en del af massive besparelser på tværs af hele kommunen, som blev vedtaget ved sidste års budgetforhandlinger, og det ser desværre ud til, at der igen i år skal findes store besparelser. Stod det til mig, droppede vi alle planer om lokale såvel som nationale skattelettelser og investerede i stedet i den kommunale velfærd. Der er brug for det.
Jeg håber meget, at de tydeligt engagerede forældre til børn og unge i området vil træde til og tage ansvaret, så hele eller dele af dyreholdet på Skolemarken kan bevares. Fordi det er afgørende for, om det kan lykkes. Børn og Unge har af flere omgange tilbudt hjælp til at oprette en forældredrevet forening, og klubben har tilbudt at se til dyrene inden for åbningstiden. Uanset hvad, vil Skolemarken også i fremtiden være et grønt åndehul til glæde for børn, unge og voksne på Frederiksbjerg.