Fortsæt til indhold

Stop projektet om fremtidens Lilleåpark i Hadsten

Planerne om at omdanne Lilleåparken risikerer at have en negativ effekt på den meget store bestand af ørreder.

Debat
Morten Andersen, Østergade 29, Hammel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mit navn er Morten Andersen. Jeg er førtidspensionist, men også lakse- og havørredfisker, lommefilosof og skribent og i øvrigt bosiddende i Hammel. Jeg har fisket i Lilleåen med stang og snøre i over 30 år og kender derfor åen og dens fauna temmelig godt.

Favrskov Kommune og Favrskov Forsyning ønsker at omdanne og klimasikre Lilleåparken i Hadsten og har afholdt et borgermøde i Kulturhuset Sløjfen om emnet.

Jeg var med til borgermødet, men efter at have hørt oplægget til fremtidens Lilleåpark, som kommunens projektleder Karin Smedegaard præsenterede, samt lyttet til de øvrige oplæg, der blev fremlagt i løbet af aftenen af nogle af de andre personer, der er involveret i projektet, valgte jeg at forlade mødet, da gruppedrøftelserne omkring omdannelsen gik i gang.

Jeg forlod mødet, fordi jeg ikke kan støtte det oplæg, som blev fremlagt.

Det forholder sig sådan, at Lilleåen ved Hadsten er det vandløb i Danmark, der nok huser landets største ørredbestand. Ved at ændre mærkbart på området ved Lilleåparken er jeg bekymret for, at ørredbestanden i fremtiden risikerer at blive væsentligt reduceret og måske endda næsten forsvinde fra et ellers sundt og godt vandløb.

En del af planen går ud på at etablere regnvandsbassiner i Lilleåparken, hvorfra søvand langsomt skal sive ud i Lilleåen. Herved risikerer man, at Lilleåens helt unikke og store ørredbestand af bæk- og havørreder desværre vil få forringet deres livsbetingelser. Jeg er bange for, at man vil se og få den samme effekt, som Tange Sø har på Gudenåen nedstrøms Tangeværket – altså væsentligt højere vandtemperaturer og en øget grøde- og algevækst i åløbet.

Som tingene er nu, får Lilleåen sit vand hovedsageligt fra de kildevæld, hvorfra det har dets udspring, samt andre små vandløb, og vandet har mig bekendt en temperatur, som passer ørrederne i vandløbet godt. Vandet er mig bekendt ikke over 18 grader, som er den vandtemperatur, hvor ørrederne begynder at trives dårligt, og det bliver kritisk for deres overlevelse og deres modstandsdygtighed overfor fiskesygdomme. Jeg har i hvert fald aldrig haft problemer med at fange ørreder i Lilleåen, skønt lufttemperaturerne om sommeren har været temmelig høje.

Ved at etablere regnvandsbassiner, hvorfra søvand langsomt skal sive i Lilleåen, er jeg bange for, at vandtemperaturen nedstrøms disse bassiner vil blive væsentligt forhøjet og med de skitserede negative effekter for åen og dens ørredbestand til følge. Jeg synes, der er en alt for høj pris at betale for miljøet i Lilleåen, og man risikerer efter min mening mere eller mindre at tage livet af den helt unikke og store ørredbestand, som for nuværende findes i åløbet.

I øvrigt har jeg svært ved at forstå, hvorfor man ønsker at klimatilpasse Lilleåparken ved Hadsten, da det jo kun er ved indgangen og udgangen af parken, der ligger huse tæt på åen. I selve Lilleåparken ligger der jo ingen huse, så det generer jo egentlig ikke nogen, når vandet står højt, skønt det selvfølgelig er træls, at stierne i parken er oversvømmet. I indgangen og udgangen af parken kunne man eventuelt etablere nogle jordvolde for at holde vandet tilbage.

Jeg vil henvise til, at området forbliver at høre under betegnelsen beskyttet natur, hvor der er strenge restriktioner for, hvad man må og ikke må. Jeg håber, området kan forblive stort set som det er, og at man kun laver tiltag, der med sikkerhed vil kunne gavne åens ørredbestand. Udlægning af skjulesten og gydegrus kunne være to bud på sådanne tiltag.

Prisen for de tiltag, som Favrskov Kommune og Favrskov Forsyning lægger op til, er efter min mening alt for høj set med vandløbets og fiskenes briller, så jeg kan ikke støtte dette projekt med Fremtidens Lilleåpark og vil appellere til, at der ikke etablere disse regnvandsbassiner med udsivning af sø-vand, og at der ikke laves væsentligt om på området.

I øjeblikket har man en sund å, og jeg synes, det er at spille hasard med dette faktum at lave om på noget, som igennem mange år har virket.