Fortsæt til indhold

Debat: Argumenterne holder ikke, Anders Kühnau

Debat
Niels BasballeSocialdemokratisk medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Her er nogle af Region Midtjyllands argumenter for at nedlukke Akutlægebilen på Djursland:

1/ Der mangler anæstesioverlæger på akuthospitalerne.

Pudsigt at der opereres mange flere patienter på nuværende tidspunkt end tidligere. Og for at bedøve skal der jo være en Anæstesioverlæge til rådighed.

2/ Man mener at anæstesilægen på Akutlægebilen Djursland laver ingenting.

Her er jeg oplyst om at al personale, læger, assistentmedarbejder, og ambulancereddere, er enige.

Dette håber jeg, at der kan dokumenteres for. Hvis man altså tør udtale sig.

3/ Man henviser til at i Region Syddanmark kun har seks akutlægebiler. Og det må vi så også kunne klare os med.

Region Syd står netop for at styrke det præhospitale område for at give borgerne større tryghed i hele regionen. Man har søgt penge fra en pulje, som Sundhedsstyrelsen har afsat til at styrke det akutte beredskab, og derfor kan der iværksættes udvidelse af det kørende beredskab.

4/ Redningshelikopteren skal operere mere på Djursland.

Lægebemandingen på denne består jo også af anæstesioverlæger. Det vil sige den frigjorte læge fra akutlægebilen genererer mere tid til anæstesioverlægen på helikopteren. Så går det jo lige op.

5/ Der henvises til at der skal satses mere på rendez-vous kørsel, hvor en ambulance mødes med en akutlægebil undervejs til hospitalet.

I praktisk vil det sige at en patient med hjertestop skal behandles af to ambulancereddere, som skyndsomst skal placere patienten i ambulancen for så at møde akutlægebilen undervejs.

Teknisk skal den ene ambulancefører give livreddende behandling undervejs i ambulancen. Ene mand skal han give hjertemassage og puste luft ind, da den anden redder jo kører.

Når man ventede en ambulance fra Ebeltoft med en patient, der havde hjertestop, stod læger klar til at modtage ved skadestuen. Redderen der havde ydet førstehjælp undervejs kunne så desværre, ved ankomsten, meddele, “at jeg havde ham indtil Ålsø Bakken”

Det var det man gjorde i 1990’erne, da jeg var portør på Grenaa Centralsygehus.

Når man ventede en ambulance fra Ebeltoft med en patient, der havde hjertestop, stod læger klar til at modtage ved skadestuen. Redderen der havde ydet førstehjælp undervejs kunne så desværre, ved ankomsten, meddele, “at jeg havde ham indtil Ålsø Bakken”.

Er det dette, man vil tilbage til?

Nu har man så afsat over 800 millioner kroner til udvidelse af Randers Akuthospital. Der skal etableres en helt ny og større intensivafdeling. Fint nok, men man kunne måske lave den lidt mindre, for patienter fra det østligste Djursland når ikke levende derud.

Ej heller til Skejby for den sags skyld.

Jeg er bange for løbet er kørt i forhold til, at vi kan beholde vores akutlægebil. Når der er så stor en forligskreds, der er enige om budgetforslaget, er jeg bange for det står fast.

Dette er også hvad jeg har fået at vide, at man står fast på at fjerne akutlægebilen Djursland fra Grenaa.

Lev vel!