Debat: Region Midtjyllands aftalebrud
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
28. oktober 2010 underskrev jeg på vegne af Norddjurs Kommune en ansøgning om midler til nære sundhedstilbud i Grenaa. Min medunderskriver var daværende regionsformand Bent Hansen. Vi ansøgte en statslig pulje til nære sundhedstilbud i udkantsområder tilpasset lokale forhold.
Vi lavede en aftale med regionen om et fælles sundhedshus og vi fik pengene. I foråret 2015 kunne vi åbne sundhedshuset med kommunale, regionale og private sundhedstilbud skulle leveres til borgerne i nærområdet.
Jeg føler mig som underskriver af aftalen i 2010 i den grad snydt og min tillid til regionsrådet er på et absolut nulpunkt
I ansøgningen er de funktioner, som region og kommune hver især skal levere, opgjort ganske præcist.
Om akutklinikken står:
”Akutklinik (alle dage fra 08-22) med ortopædkirurgisk læge og behandlersygeplejerske.”
Om lægebilen står:
”Døgndækket lægebil for hele Djursland udgående fra hospital”.
Om lægebilen er det tidligere bekræftet af Bent Hansen, at det skal forstås som Sundhedshuset i Grenaa, da der var forslag om at flytte lægebilen til Kolind.
Aftalen rummer mange andre funktioner, herunder også ambulatoriefunktioner.
Med Regions Midtjyllands budgetforlig med reduktion af åbningstid i akutklinikken og fjernelse af lægebilen begår man ganske enkelt aftalebrud.
Jeg kender godt de politiske og økonomiske vilkår og nødvendigheden af at træffe ubehagelige beslutninger. Men det frigør ikke politikere fra at overholde indgående aftaler, uanset de er lavet af ens forgængere. Man må vedstå den politiske arv i form af aftaler. Dette gælder også Region Midtjylland september 2023.
Umiddelbart efter indvielsen af Sundhedshuset i Grenaa i foråret 2015 blev aftalen også søgt omgået af Region Midtjylland med netop angreb på akutklinikken og lægebilen. Dengang var det kun administrative forslag og regionsrådet afviste dengang forslagene. Man vedstod sig det aftalte. Denne gang er det et politisk forlig. Det er langt mere alvorligt og vi er ualmindeligt mange her på Djursland, der føler dette aftalebrud som et enormt svigt af os som borgere og de lokale politikere, som i tillid til regionens politikere, etablerede Sundhedshuset i Grenaa.
Jeg føler mig som underskriver af aftalen i 2010 i den grad snydt og min tillid til regionsrådet er på et absolut nulpunkt. I kan at rette op på det, men så skal I ganske enkelt fjerne forligets del om at fjerne den døgndækkende lægebil og markante reduktion i åbningstiden i akutklinikken.