Debat: Jeg troede ikke kommunen havde en ansat med den titel
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Min hustru har netop modtaget en opsigelse af aftalen med Norddjurs Kommune om selvtræning, til ophør pr. 31. december 2023, underskrevet af Anne-Marie Bentzen, Sundheds- og omsorgschef.
Jeg troede ikke at Norddjurs kommune havde en medarbejder med en sådan titel, vedkommende må da ikke have ret meget at lave når man ikke tager sundhed og omsorg for kommunens ældre borgere alvorligt.
Hvem tror det bliver billigere for Norddjurs Kommune?
De ældre, min hustru og jeg kender, har holdt sig selv i gang med blandt andet selvtræning, og vil nu inden lang tid kunne overtages af plejesektoren for daglig hjælp og pleje. Hvem tror det bliver billigere for Norddjurs Kommune? Det kan da kun være embedsværket, og politikerne der tror på det, så det kommer såmænd til at gå som ved blandt andet skolelukningerne, hvor den forventede besparelse blev en stor udgift. Har jeg ikke ret i det, ser jeg gerne dokumentation for det modsatte.
Ved bygningen af det nye Plejecenter Violskrænten blev der afsat lokale og træningsmaskiner til brug for plejecentrets beboere. På informationsmøderne om det nye center fik vi at vide, at områdets ældre kvit og frit kunne anvende disse faciliteter, naturligvis kun i det omfang Plejecentret ikke selv skulle bruge dem.
At der senere, af Norddjurs Kommune, blev indført en mindre månedlig brugerbetaling, afholdt ikke nogen fra at anvende faciliteterne, og da Plejecentret besluttede at man selv ville disponere over disse tirsdag formiddag, lagde man naturligvis sin træning på andre tidspunkter.
Det virker besynderligt at man åbenbart fra politisk side finder en besparelse i at lukke disse træningsfaciliteter ned for resten af ugens 6,5 dage.
Som nævnt i mit tidligere indlæg om sagen bliver træningsmaskinerne ikke slidt mere end, at den ommunale brugerbetaling så rigelig dækker det, og de nedskrives vel over en kortere årrække, så der vil være penge til geninvestering i nye maskiner.
Med henvisning til samme indlæg, i hvilket jeg bad Rikke Albæk Jørgensen, med navns nævnelse, fortælle hvilke ”varme hænder” der havde måttet hjælpe selvtrænerne, har jeg ikke modtaget nogen navne og der er heller ikke nogen af de ”varme hænder” der på basis af mit indlæg har stået frem navn, så jeg vil tillade mig at konkludere at de ”varme hænder” der skulle være en omkostning ved selvtræningen, er opfundet til lejligheden for at legitimere nedlukningen af selvtræningsaftalen.
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig de øvrige, der skriftligt har opponeret mod stop af kommunal selvtræning, specielt Bent Mikkelsens indlæg, og tror ikke der vil være nogen af selvtrænerne, der melder sig ind andre steder, mange kan ikke transportere sig selv, så kan de ikke gå der til, bliver det ikke til noget.
Jeg vil appellere kraftigt til kommunen om ikke at gentage dumheden om skolelukningerne men tænke sig grundigt om og omgøre den vanvittige beslutning man har taget på et fejl-/udokumenteret grundlag.