Fortsæt til indhold

Debat: Kommunen burde være dybt taknemlig for de mange selvtrænere

Debat
Birgit AagaardSkovstykket 9, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vi, der selvtræner, gør det for vores egen skyld, men Norddjurs Kommune burde være dybt taknemlig for, at så mange er interesseret i at selvtræne for derved at bevare et aktivt liv og være selvhjulpne i eget hjem – også i en høj alder.

Al forskning viser, at netop styrketræning er noget af det vigtigste, hvis man vil bevare sin muskelstyrke og mobilitet og undgå blandt andet faldulykker og konsekvenser af disse, når man bliver ældre. Dette er naturligvis positivt for den enkelte borger rent menneskeligt, men også en gevinst for samfundsøkonomien. For besparelser skal jo ikke ses isoleret.

Kommunen taler om besparelser ved at lukke centre, men så enkelt er regnestykket jo ikke. Selvtrænere sparer samfundet for mange penge, som ellers skal findes indenfor andre områder. (Eller det er måske slet ikke meningen, at de ekstra penge skal findes? Der har jo jævnligt været nedskæringer på plejeområdet.)

Maskinerne i Fuglsanggården passer til vore behov. Lokalet er der, og maskinerne er der. Lad os dog få lov til stadig at bruge dem

Og måske er kommunen slet ikke interesseret i, at vi som borgere skal have et langt og godt pensionistliv?

En ekstra tilføjelse med hensyn til mange ældres positive bidrag til samfundsøkonomien. Tænk på den rolle, som mange aktive bedsteforældre har, når det brænder på i børnefamilierne – til glæde for alle tre generationer – men sandelig også gavnligt for samfundsøkonomien, hvilket ofte bliver overset.

Men det kræver en god kondition – som kan opnås ved styrketræning - (Jeg har selv været igennem forløbet, så jeg taler af egen erfaring.)

At forbrug af fysioterapeuter til oplæring af selvtrænere skulle være et problem, kan jeg slet ikke forstå. (Rikke Albæk Jørgensen (Venstre) i et læserbrev i Grenaabladet 6. september.) I de godt 20 år, jeg har gået til selvtræning, har jeg modtaget 1 times holdinstruktion, da jeg startede i Posthaven, plus 1 times holdinstruktion, da træningen blev flyttet til Fuglsanggården for mange år siden.

Kontingentet har gennem årene været meget lavt, men man kunne jo overveje at hæve prisen – i stedet for at lukke helt ned.

Med hensyn til alternative træningsmuligheder i private fitnesscentre, så passer vi ældre slet ikke ind i det miljø, hvor yngre mennesker træner spinning og vægtløftning. Maskinerne i Fuglsanggården passer til vore behov. Lokalet er der, og maskinerne er der. Lad os dog få lov til stadig at bruge dem.