Fortsæt til indhold

Udsigten til eksklusion tvang mig til modstræbende ja

Debat
Else Søjmark (A) på vegne af Socialdemokratiet i Djurskredsen:Regionsrådsmedlem

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Jeg har i dag stemt et modstræbende ja til budgetforliget i Region Midtjylland ved 2. behandlingen af forliget på mødet i Regionsrådet for Region Midtjylland.

Det har ikke været en nem beslutning, for der er meget pludselige og markante forringelser i budgettet, som jeg ikke kan stå inde for. De går hårdt udover akutbetjeningen på Djursland og har afstedkommet stor utryghed og mange hårde ord og skarpe angreb imod budgettet og mod mig, som person. Jeg har til det sidste forsøgt at få frit lejde til at stemme imod, men det har jeg ikke kunne vinde gehør for i gruppen, hvorfor muligheden for eksklusion var til stede.

Jeg har naturligvis drøftet det med min kredsbestyrelse og her var stemningen, at udsigten til eksklusion af den socialdemokratiske gruppe i regionsrådet ville få uoverskuelige konsekvenser. Det ville ikke alene bringe Djurslands socialdemokrater udenfor indflydelse, det ville sætte hele Djursland udenfor, da jeg er det eneste medlem af regionsrådet, der er valgt på Djursland. Så selvom jeg fortsat mener, at processen har været for hastig og uskøn og at jeg stadig gerne ville have haft muligheden for at få sagen til behandling i det udvalg jeg er formand for, så har min eneste reelle mulighed været at stemme ja. Det har jeg så gjort.

Jeg vil fortsat arbejde utrætteligt for, at konsekvenserne af besparelserne bliver så små som muligt for den sundhedsmæssige betjening af borgerne på Djursland. Det er fortsat min opfattelse, at de vedtagne besparelser vil føre til større ulighed i sundhed for borgerne på Djursland, og jeg vil bestræbe mig til det yderste i samarbejde med kommunerne for at få fastholdt akutbetjeningen på Djursland i almindelighed og i Grenaa i særdeleshed.

Jeg vil fra i morgen gå i dialog med borgmestre og folketingsmedlemmer fra Djursland for at se om der kan tilføres yderlige ressourcer til området, så Djurslands borgere kan bevare trygheden i den nye virkelighed. Og jeg vil sammen med min kredsbestyrelse følge den videre proces frem mod udmøntningen af de økonomiske besparelser og konsekvenserne heraf efterfølgende.«