Fortsæt til indhold

Debat: Det er helt andre, der selvtræner

Debat
Vibeke Leth-EspensenLudvig Holbergs Vej 11, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Dette brev blev 22. september sendt til samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer i Norddjurs Kommune, men da jeg kun har fået svar fra et enkelt medlem, sender jeg det nu som et åbent brev i avisen.

Som mangeårig bruger af fitnesscentret på Fuglsanggården i Grenaa og på grund af den varslede nedlæggelse af centret, ønsker jeg at komme med et indlæg i debatten.

Jeg håber, at saglige argumenter kan overskygge partiideologi, og jeg håber, man vil vise klogskab ved at omgøre en beslutning, der for mange borgere forekommer uklog

Når politikere beslutter sig for, at nedlægge et kommunalt tilbud, er det oftest af sparegrunde, eller fordi tilbuddet ikke fungerer. Ingen af delene gør sig gældende her, og derfor undrer jeg mig meget over dette ”spareforslag”.

Vedrørende centrets økonomi har vi fået oplyst, at det er udgiftsneutralt, eller at det vil kunne drives videre med en beskeden kontingentforhøjelse til brugerne.

Brugergruppen omfatter gamle mennesker, hvoraf mange er henvist fra fysioterapien på Plejecenter Posthaven til selvtræning på Fuglsanggården. Disse brugere er slet ikke det klientel, der kommer i idrætsforeningerne eller på de private fitnesscentre. Resultatet vil derfor blive, at de stopper med selvtræningen.

Det vil for de flestes vedkommende betyde, at de går fysisk i stå, og at de vil blive mindre selvhjulpne og i større omfang vil få brug for støtte fra den kommunale hjemmepleje. Det vil sige, at en kortsigtet lille besparelse vil blive forvandlet til en stor kommunal udgift.

Norddjurs Kommunes ældrepolitik går blandt andet ud på at aktivere de ældre borgere og derigennem etablere sociale kontakter. Dette er i høj grad tilfældet på Fuglsanggården, hvor vi oplever, at der er startet grupper, der har aftaler om fælles træning, som foregår i en hyggelig og afslappet form. Det vil sige, at de sociale tilknytninger styrkes. Vi passer på hinanden.

I Esbjerg Kommune er slagordet for ældrepolitikken ”ud med de gamle”. Altså ud af hjemmene med de gamle. Sociale kontakter er særdeles vigtige for livskvalitet.

Oplægget fra forvaltningen til Voksen og Plejeudvalget lød i første omgang på, at alle borgere over 67 år i Norddjurs Kommune skulle have adgang til selvtræning, men dette blev af udvalgets flertal med formanden Mads Jensen, (K), i spidsen bremset og ændret til, at ingen skulle have denne mulighed.

Det forekommer særdeles mærkværdigt og direkte i modstrid med kommunens formulerede ældrepolitik. Den samme mærkværdighed gentog sig, da forslaget kom til afstemning i kommunalbestyrelsen.

Både fysisk træning og sociale kontakter medfører, at ældre menneskers såkaldte ”skranteår” bliver færre og får et mindre forløb. Netop ”skranteårene” er omkostningstunge for kommunerne.

Desuden er beslutningen om nedlæggelse blevet taget, uden at hverken brugere eller relevante handicaporganisationer er blevet hørt om planerne.

Jeg håber, at kommunalbestyrelsens spinkle flertal vil tage beslutningen om nedlæggelse op til fornyet overvejelse. Jeg håber, at saglige argumenter kan overskygge partiideologi, og jeg håber, man vil vise klogskab ved at omgøre en beslutning, der for mange borgere forekommer uklog.