Fortsæt til indhold

Ny Borgerlige er den sociale stemme i Byrådet

Debat
Laila Sortland, Nye Borgerlige, Syddjurs Byråd:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Onsdag aften i den forgangne uge, indgik et samlet byråd et budgetforlig, som skal sikre den brede velfærd, udvikling i Syddjurs Kommune på flere parametre, og ikke mindst en stabil økonomi, som ikke står for fald efter få måneder, som vi desværre så efter indgåelse af budget 2023, sidste år.

Jeg gik ydmygt ind til dette års budgetforhandlinger, da det i første omgang var oplægget, at vi skulle finde 60 mio., det blev så reduceret til 30, og vi endte heldigvis med et noget mindre beløb, hvilket gjorde det en anelse mere spiseligt.

Så Nye Borgerlige og jeg kan ånde delvist lettet op. Det så omtalte budget og reduktionskatalog dannede grundlag for de mulige til- eller fravalg af effektiviseringer i budget 2024.

Heraf var der forslag til fremrykninger af syv omlægningssager på det sociale område, som heldigvis ikke fik gang på jord.

Vi i Nye Borgerlige er glade for, at det lykkedes at friholde fire af disse forslag, så medarbejderne med ro kan fortsætte det gode arbejde for vores socialt udsatte og svage i 2024. Men jeg kan med hånden på hjertet sige, at jeg er bekymret for nedlæggelse af akut- og rådighedstelefonen, hvor brugerne nu er henvist til de regionale tilbud.

Jeg er stolt og glad for, at jeg og Nye Borgerlige fik sat et solidt fodaftryk på 150.000 dk. i budget 2024. Omend et meget beskedent beløb, så dog et beløb, som til gengæld er med til, at gøre en kæmpe forskel for socialt udsatte. Med et udvidet fokus på udsatte børn og deres familier på Folkestedet, drevet af Grøn Kors i Kolind.

Ligeledes er jeg og Nye Borgerlige glad for, at der fortsat er afsat midler til Kafé Kolind, omend der desværre er en mindre reduktion.

Trivsel for alle er i højsæde hos mig, og det er uanset alder, eller rang i hierarkiet. Blandt meget andet, var ældrecafeerne vigtigt for mig at bevare, da disse er medspiller i kampen imod ensomhed, og initiativer for, at skabe og bevare fællesskaber som er vigtig for trivsel.

Jeg og Nye Borgerlige er glade for midler investeret i velfærdsteknologiske løsninger, der aldrig må erstatte den menneskelige kontakt, men til gengæld der hvor behovet er, så borgerne får det frie valg, hvor det er muligt. Eksempelvis hjemmetræning.

At friholde tildelingsmodellen for nedskæringer på den almene skole, ligeledes tilførsel af penge via tildelingsmodellen til skolerne, til en målrettet indsats på området for inklusion af børn med særlige behov.

Ikke mindst at PPR og SSP styrkes.

Nye Borgerlige ønsker generelt mindre brug af eksterne konsulenter, og ønsker besparelser på en fordyrende administrationen.

Vi er til gengæld glade for, at familierådgivningscenteret er friholdt for besparelser i budget 2024, særligt fordi afdelingen har været mærket af mange sygemeldinger og lange sagsbehandlingstider.

Det er min overbevisning, at mulighederne for budgetoverholdelse i år 2024 er tilstede. Områderne har været under pres, men er nu tilført midler. 24 mio. til socialområdet, 10 mio. til familieområdet og 10 mio. til ældreområdet. Sidstnævnte med henblik på at gøre noget ved fremtidige aktuelle rekrutteringsudfordringer og arbejdsmiljøforhold. Jeg ser frem til et fortsat godt og konstruktivt arbejde i udvalg og byråd.«