Fortsæt til indhold

Debat: Kühnau og kompagni slagter yderområderne

Debat
Niels Basballe, Grenaa, medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Regionsrådet i Midtjylland har med 35 stemmer for, og 5 stemmer imod, mens fire glimrede med deres fravær, besluttet at nedlægge akutlægebilen på Djursland.

Hvordan kan folkevalgte lægfolk gå imod den viden, der er om dette specielle område.

Flere kompetente og special uddannede anæstesioverlæger, som med mange års erfaring erklærer, at det kommer til at koste menneskeliv på Djursland og specielt i Grenaa, hvis akutlægebilen fjernes fra dens plads i Grenaa.

Det gælder ikke kun sygdom som for eksempel hjertestop, men også ved meget alvorlige ulykker hvor mennesker hårdt kvæstede behøver akutlivreddende førstehjælp. Skal der intuberes, lægges i narkose, eller i værste fald erklæres død, skal der en speciallæge indover.

Dette kan en paramediciner ikke, for det er de ikke uddannet i.

Derfor er vi så afhængige af akutlægebilen i Grenaa og omegn. En patient kan være i Aarhus eller Randers på cirka 35 minutter, med en speciallæge i sin nærværelse.

En paramediciner kan ikke erstatte sådan en læge undervejs til nærmeste akuthospital.

Jeg vil i hvert fald appellere til, at alle borgere i det berørte område på Djursland ikke stemmer på de 35 personer som har taget denne beslutning, til valget 2025

Og den såkaldte rendezvous-kørsel, hvor en ambulance skal møde en akutlæge bil fra Randers eller Aarhus, med en meget alvorlig kvæstet patient, er svær at holde i live indtil da uden en speciallæge.

Hvis akutlægebilen på Djursland fjernes, skal vi i for eksempel i Grenaa betjenes af akutlægebilerne fra henholdsvis Aarhus og Randers.

Grenaa er den by i regionen der får længst til en akutlægebils placering. Cirka 60 kilometer.

Alle andre områder i regionen får mulighed for assistance af de resterende seks akutlægebilers placeringer. Endda med flere placeringer som en mulighed.

Selv med lægehelikopters assistance vil der gå minimum 40 minutter før en læge er fremme.

Et andet argument er, at der mangler anæstesilæger på hospitalerne. Et argument, som jeg hører kan diskuteres.

Man lover væsentlig mere lægehelikopterhjælp, end der er nu til Grenaa. Fint nok, men der er jo en anæstesioverlæge med, så det udligner den tid, man investerer i ved at fjerne ham fra akutlægebilen.

Så kære regionsråd, få nu taget akutlægebilen på Djursland ud af ligningen, og genovervej jeres beslutning. Udsæt beslutningen til alle forbehold er analyseret.

Lyt til fagkundskaben, og ikke til alle de andre forslag, der ligger til grund, såsom dygtigere paramedicinere, flere hjertestartere og så videre.

Hvis I ikke vil ændre denne beslutning for akutlægebilen på Djursland, mener jeg, I er dybt uansvarlige. I siger selv, at patienter kommer til at vente længere på den nødvendige hjælp, det er for mig dybt uansvarligt.

Så må jeg konkludere at vi ikke har brug for regionen til at administrere vores sikkerhed, og derfor må den nedlægges.

Jeg vil i hvert fald appellere til, at alle borgere i det berørte område på Djursland ikke stemmer på de 35 personer som har taget denne beslutning, til valget 2025.

Jeg ved godt, at de to yderområder Lemvig og Grenaa kun har få repræsentanter i regionsrådet, men ansvarligheden for liv gælder alle i regionsrådet uanset sogn.