Vi skal have flere praktiske fag – børn med praktiske evner falder tidligt fra i skolen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Den manglende stimulering af praktiske fag i folkeskolen betyder, at alt for mange børn falder fra mentalt og mister motivationen for at gå i skole. I disse år tales meget om mental trivsel, og hvordan den øges. Jeg ønsker, at vi igen begynder at få flere praktiske fag og muligheder ind allerede i folkeskolen.
I min hverdag som lærer oplever jeg børn, der allerede i mellemtrinnet falder fra og taber motivation for læring, når de giver op på den boglige undervisning. Vi får trods gode intentioner ikke stimuleret børnene til at bruge deres praktiske evner og får skabt interessen hos dem for at kombinere både det boglige og det praktiske. Når børnene mister interessen for skolen, koster det også dyrt på arbejdsmarkedet, hvor alt for mange unge lander i arbejdsløshedskøen med en dårlig eksamen frem for at komme i arbejde i de mange praktiske fag, der savner arbejdskraft.
Jeg er i mit virke som politiker stærkt inspireret af den model, Viborg Kommune bruger. Her er jobcenteret og skolerne gået sammen om en målrettet indsats med fokus på at hjælpe unge mennesker på sporet af fritidsjob, samarbejde med virksomhedsmentorer og tilbud om erhvervspraktik. Her gribes de unge tidligere og bliver uddannet til at møde arbejdsmarkedet og opleve succes med at bruge praktiske færdigheder. Det betyder også, at de fastholder interessen for skolen, for med mødet med arbejdspladsen og deres praktiske færdigheders værdi får de lyst til at lære mere, fordi de kan se et formål med at kunne mestre fx matematik og læsning.
Jeg arbejder for, at vi skal gøre mere for at få vores børn og unge til at trives. Vi skal først og fremmest gøre noget andet. Det handler om at tænke bredere og samarbejde mellem forvaltninger, ligesom i Viborg. Jeg er stolt af, at vi fik lagt en mulighed ind for erhvervspraktik, men vi skal endnu mere. Vi skal turde lade vores børn og unge stifte bekendtskab med arbejdspladserne. Her har vi i Favrskov kommune alle muligheder for at indtænke erhvervslivet i udviklingen af anderledes tiltag for elever i folkeskolen. Både for eleverne og for arbejdsmarkedet. Det arbejder jeg for i byrådet.