Pilrådden trafikkultur plager lokal "barnebarns-chauffør": »Yngre vanvidsbilister ser stort på hastigheden«
Debattøren har kørt sit barneban i skole. Det har fået ham til tasterne.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har nu gennem seks uger accepteret at køre vores ældste barnebarn fra Skanderborg til Silkeborg Gymnasium og hente ham igen sidst på eftermiddagen.
Han skal møde der klokken otte om morgenen, men offentlig transport fra Skanderborg dertil er meget besværlig og tidskrævende.
Vi har valgt at køre fra Skanderborg allerede klokken 6.45 for at have rigtig god tid og undgå den værste morgentrafik, står der i debatindlægget udgivet hos Uge-Bladet Skanderborg.
Men nu har jeg desværre helt opgivet. Trafikken fra Skanderborg til Låsbyrundkørslen, hvor man drejer fra til Silkeborg er simpelthen for rådden og farlig. Især i morgentrafikken.
Nogle af disse bilister havner ved deres vanvittige hastighed og overhalinger blot bag en bilkortege 50 meter foran min bil. Helt tosset og farligt er min tanke.
Det er mørkt og vådt på denne årstid, og man ser ind i modkørende billygter og genskin fra våd vejbane, samtidig med at ruten er fyldt med kraftige sving og bakker.
Derfor har jeg valgt at tage det roligt og overholde hastighedsgrænserne, men det går bare ikke. Der er en del bilister (ikke alle), der ser stort på hastigheder og vanvittige overhalinger blandt andet ved fuldt optrukket midterstribe og ved sving og meget tæt på modkørende bilister for derefter at klemme sig ind få meter foran min bil.
Nogle af disse idioter tillader sig endda at dytte med hornet, fordi jeg kører omkring den tilladte hastighed. Nogle af disse bilister havner ved deres vanvittige hastighed og overhalinger blot bag en bilkortege 50 meter foran min bil. Helt tosset og farligt er min tanke.
Jeg tror, at nogle af disse vanvidsbilister er yngre mennesker, der har travlt om morgenen og skal have klaret børnene og madpakker og så videre.
En ting jeg har lagt mærke til er, at de fleste bilister sætter hastigheden ned ved byzonetavler som for eksempel ved Veng og Nørre Vissing – nok fordi de ved, at der af og til er hastighedskontrol der. Men så går de vanvittige bilister ellers i gang.
En god ide at politiet kunne blande sig ind i kørslen med egne biler, der vil i så fald falde mange trafikbøder og klip i kørekortet.
Ærgerligt for os, men selv om jeg er erfaren bilist, tør jeg ikke udsætte hverken mit barnebarn eller mig selv for denne rådne kørsel udvist af nogle bilister.
Nu har jeg opgivet, og vores barnebarn må ud på en endnu længere rejse med offentlig transport tur retur fra Skanderborg til Silkeborg Gymnasium.