Glæd jer til 300 hektar ny natur
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hvor er det dejligt at bo i et område, hvor borgerne skønner på den omkringliggende natur. Og det gør vi her i Mårslet og Aarhus Syd.
Så langt tilbage som i 2003 blev der på initiativ af miljøgruppen under Mårslet Fællesråd lavet en fremragende bog om naturværdierne i vores område. Denne bog er nu blevet genoptrykt og er en fornøjelse at læse, selv her 20 år senere.
Og nu i 2023 bliver der mere at skrive om og glæde sig over, da vi i byrådet har besluttet at udlægge 300 hektar ny natur i trekantområdet imellem Moesgård, Mårslet og Beder. De to største områder kommer til at ligge lige i vores baghave ved Vilhelmsborg.
I dagens travle verden, hvor tid er en knap ressource, er der intet som at bo i et område, hvor borgerne deler en fælles kærlighed til den omkringliggende natur.
En af de mest markante positive påvirkninger af at bo i et sådant område er den forbedrede livskvalitet. Studier har vist, at regelmæssig interaktion med naturen har en direkte indvirkning på vores mentale velbefindende. De grønne områder fungerer som en terapeutisk kulisse, der reducerer stress, øger koncentrationen og stimulerer kreativiteten.
Fysiske sundhedsfordele er også en afgørende faktor. At bo i et område omgivet af natur ansporer til en aktiv livsstil. Vandreture, cykelture eller bare at nyde en stille gåtur langs stierne bliver ikke kun motion, men en naturlig del af hverdagen. Dette kan føre til bedre hjerte-kar-sundhed, styrket immunforsvar og forbedret søvnkvalitet.
Samtidig skaber fokus på naturen et stærkt fællesskabssind. Beboere, der deler en kærlighed til naturen, er mere tilbøjelige til at samarbejde om lokale projekter, begivenheder og initiativer. Dette styrker båndene mellem mennesker og skaber et solidt fundament for et positivt socialt miljø. Fælles engagement i bevarelse af naturen giver også en følelse af formål og stolthed, hvilket er afgørende for et sundt og bæredygtigt lokalsamfund.
Jeg er selvfølgelig særdeles glad for, at vi nu kan se frem til mere natur omkring Mårslet. Nu er beslutningen taget, men der er naturligvis lang tid til, at områderne har fundet sin endelige form. Derfor en stor tak til alle de aktive borgere, der involverer sig i projektet og er med til at komme med input til projektet og engagerer sig aktivt i borgerinddragelsen i hele den sydlige del.
Jeg deltog i borgermødet i Mårslet, men der har også været borgermøder andre steder i Syd. Det er et projekt der løber flere år. Jeg glæder mig over den store interesse for projektet og ser frem til at følge det fremover.