Fortsæt til indhold

Randers Kommunes mangel på transparens om jordskredet skaber uro

Debat
Benno BlæsildKommunalbestyrelsesmedlem for Venstre

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Både som lokalpolitiker i Norddjurs kommune, som nabo til Alling å og som historiker og derved skolet i kildekritik bliver jeg i disse uger mere om og mere bekymret over, om man kan regne med de oplysninger, der tilflyder os fra Randers Kommune om jordskredet ved Ølst og Nordic Waste.

Den første måned efter at Randers Kommune var gået ind i arbejdet med at redde Alling å, hørte vi i Norddjurs Kommunalbestyrelse og forvaltning ikke en lyd fra vores store nabo i vest.

Først midt i januar efter en række opfordringer, bl.a. fra mig i medierne, fik kommunalbestyrelsen i Norddjurs tilsendt informationsmateriale i form af en række slides om indsatsen ved Nordic Waste.

Meddelelsen var, at hele miseren skyldes stormen Pia i december, og at der kun var tale om lettere forurenet jord, ‘som jorden fra en gammel villahave’ var formuleringen.

Men i et af de breve, som siden er sendt i kopi til politikerne i Norddjurs, og som er dateret 11. Januar, fremgår det at der fundet ‘tunge oliearter, som ikke må være der’ i en række jordprøver.

Selv om jeg ikke er miljøekspert, så ved jeg at det ikke findes i gamle villahaver, og at det er farligt, hvis den form for forurening finder vej til Alling å.

Eller hvis denne olie er løbet i forvejen for jordskredet, og i mange måneder har forurenet åens vand. Det får vi ikke svar på gennem de vandprøver, Norddjurs kommune nu på eget initiativ foretager fire steder langs å løbet.

Det bestyrker mig i, at vi må have foretaget undersøgelser af flora og fauna i åen, for at få overblik over, hvor forurenet den er blevet gennem de sidste tre år.

Vi ved nu, at jordskredet var konstateret allerede i 2021

For det er jo løgn, når Randers Kommune påstår at jordskredet startede i december.

Vi ved nu, at jordskredet var konstateret allerede i 2021, og at man i begyndelsen af 2022 måtte rive bygninger ned, som var ved at blive begravet i jord.

Det undergraver tilliden til Randers kommunes vilje og evne til at løfte opgaven, at man trods bekymrede spørgsmål fra kommunens egne politikere gentagne gange har forsikret, at et jordskred var utænkeligt, selv om jordskredet, da spørgsmålet blev stillet, havde været i gang og erkendt i mere end et år.

Den beskæmmende konklusion er, at man IKKE kan regne med Randers. Jeg som nabo må derfor frygte, at jeg bor ved siden af en å, som måske er alvorligt forurenet af miljøskadelige stoffer.

Nedgangen i åens dyreliv de seneste to år er ildevarslende og kunne tyde på det. Jeg må derfor kræve, at Randers kommune åbent stiller uvildige undersøgelses resultater åbent frem, for igen at kunne komme til at regne med de oplysninger vi får fra Randers Kommune.«