Skrabet modernisering af Hvorslev Genbrugsplads
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hvorslev Genbrugsplads trænger til en kærlig hånd, så den kommer til at fremstå som noget, der er trådt ind i det 21. århundrede. Derfor er det positivt, at Favrskov Byråd tirsdag aften besluttede at modernisere pladsen.
Så langt, så godt.
Jeg er trist over den lappeløsning, som byrådet valgte. Jeg anbefalede en anden løsning, der reelt fremtidssikrer genbrugspladsen, men det synspunkt stod jeg helt alene med i byrådssalen.
Lad mig uddybe, hvorfor der er tale om en lappeløsning. Den klarer lige det værste, men heller ikke mere end det. Den meget slidte belægning på genbrugspladsen bevares som udgangspunkt, selv om den bestemt ikke er bevaringsværdig. Det nye kloaksystem, som skulle sikre, at vi overholder de nye dimensioneringskrav, bliver der ikke råd til. Der bliver heller ikke råd til at sænke containerne, så det tunge jernaffald skal man fortsat slæbe opad trapper. Med den valgte løsning i Hvorslev afskærer man sig fra muligheden for at udvide med nye fraktioner på pladsen – jeg tænker, at det med den megen fokus, der er på sortering og genbrug, hurtigt kan blive aktuelt med at indføre nye fraktioner.
Samlet set lever den valgte lappeløsning ikke op til den moderniseringsplan for genbrugspladserne, som det daværende byråd besluttede i 2019.
Lappeløsningen koster 7-7,5 mio. kr. Den anden løsning, som jeg anbefaler, kan vi kalde fremtidssikringen. Den koster 13-14 mio. kr. Jeg medgiver, at det er et større beløb, men vi får også så meget mere for de penge. For et års tid siden besluttede vi i byrådet, at vi skal have tre genbrugspladser i Favrskov – heriblandt Hvorslev. Jeg synes, at en logisk konsekvens af den beslutning bør være, at man så også moderniserer genbrugspladsen i Hvorslev, så den er gearet til fremtiden. At holdning og handling passer sammen. I Hammel tog vi i 2021 en ny fantastisk plads i brug, og vi har besluttet at bygge en ny stor genbrugsplads, der skal dække Hadsten og Hinnerup-området. Jeg synes, det er forkert at køre med én standard i en del af kommunen – og så en lavere standard for resten.
Når vi gerne vil have folk til at bruge genbrugspladserne – og det vil vi – skal de have en standard og service, der gør, at folk ønsker at bruge dem.