Chauffører slår alarm - alarmerende fund af stærkt vanedannende medicin blandt unge
Buschauffører appellerer til forældre, SSP, politikere og ikke mindst de unge selv om at være opmærksomme på faren ved at indtage stærkt smertestillende medicin.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Som buschauffør i Ebeltoft på hovedsageligt linje 123 møder jeg og mine kolleger dagligt kommunens unge både til hverdag og i mere festlige sammenhænge.
Jeg er på det seneste blevet meget bekymret om tendenserne omkring det sidste, da jeg i ugen op til påske tre gange har fundet tomme blisterpakninger med Tramadol, Dolol og andre receptpligtige og stærkt vanedannende smertestillende medikamenter – kendt som opioider.
Flere af mine kolleger har på det seneste gjort lignende fund, og endda tabte piller, efter aftenture hvor unge mennesker har siddet på bagsæderne på vej til fest.
Dette er et nyt fænomen for os chauffører, og vi er stærkt bekymrende, når man ved, hvilke ulykkelige skæbner som afhængighed af disse farlige stoffer medfører.
Man kan jo se på opioidkrisen i USA som et skrækeksempel på, hvor galt det går, når disse medikamenter kommer i for frit omløb.
Det tyder desværre på, at dette er blevet tilfældet blandt nogle unge i vores lokalområde.
Jeg vil på det kraftigste opfordre de relevante ansvarshavende i Syddjurs Kommune, undervisere i udskoling og ungdomsuddannelser og ikke mindst forældre og de unge selv til at få fokus på dette tilsyneladende nye problem for at få det stoppet omgående.
Et ungt menneske kan på ganske kort tid blive dybt afhængig af disse piller med meget alvorlige følger for resten af livet.
Det er praktisk taget heroin i pilleform, som kun er beregnet til mennesker i stærke smerter.«