Præst om de fem F'er: »I vil gerne have fast røv og fyldige læber«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
De fem f’er:
1. Fester
I vil gerne ha’ det sjovt, og I har det sjovest sammen med jeres venner. Langt de fleste af jer HAR venner og lever et socialt liv med mennesker omkring jer, som I kan snakke med og hygge jer med.
Jeg vil gerne ha’, at I drikker lidt mindre, selvom I er gode til at passe på hinanden, når I er i byen. Men der er lige det, at indlæring og tømmermænd ikke harmonerer særligt godt.
2. Fast røv og fyldige læber
I vil gerne se godt ud. I pumper jern, dyrker sport og I ”reparerer” på de dele af kroppen, der ikke er smukke nok. Der skal tatoveringer til, læberne pustes op, og huden glattes ud.
Jeg vil gerne ha’, at I elsker jer selv og hinanden, som I er. I er meget optagede af, at man må se ud, klæde sig og have den seksualitet som man vil, hvorfor er i så ubarmhjertige ved hinanden? Elsk jer selv, for I er allerede elskede.
3. Forældre
I vil gerne ha’ tydelige rollemodeller, der stiller krav til jer, så I får en retning i livet. I vil gerne have forældre, der ikke bliver skilt hele tiden, så I føler jer mindre rodløse. I vil gerne have nogle, der oprigtigt og kærligt interesserer sig for jeres liv. Kommer du op om morgenen? Passer du dine ting? Ryger du hash?
Jeg vil gerne ha’, at I stiller krav den anden vej. Det giver en respekt for hinanden, når vi mødes. Ja, vi er mange, der er blevet skilt, men husk, at vi prøver at gøre det så godt, som vi kan. I har selv et ansvar for jeres eget liv, det er ikke vores skyld det hele.
4. Frihed
I vil gerne lade jer beruse af følelsen af frihed, af muligheder. Friheden til at afholde sig fra ting, og friheden til at vælge ting til. I er bevidste om, hvor meget magt jeres frie valg har. I kan vælte magthavere af pinden eller få dem til at tænke sig om – ikke bare ved at stemme til næste valg, men også gennem de nytilkomne bevægelser (MeToo, Black Lives Matters, klimagrupperne). Jeg hilser det velkommen, for det er skønt, når I tager stilling, og når I bruger jeres frihed til at kæmpe for noget.
Jeg vil gerne ha’, at I husker, hvor jeres frihed kommer fra. Hvem har kæmpet for, at I kan tale frit, tænke frit og tro frit? Jeg vil gerne ha’, at I har respekt for det. Jeg vil ikke ha’, at I lægger jer ned på motorveje, limer jer fast til ting og afbryder demokratiske møder. Vores historie er en fælles historie, og I har et ansvar for at føre landet videre, når vi ligger i graven.
5. Fremtid
I vil gerne ha’ en fremtid, og mange af jer bider livet i låret og ser lyst på fremtiden.
I vil gerne ha’ et parcelhus, en ægtefælle, som elsker jer og to børn – en dreng og en pige. Og selvfølgelig et arbejde som giver jer mening og indhold. Livet i parcelhuset synes for jer at være en god ramme om det gode liv – her er der plads til at få vennerne og familien på besøg.
Jeg vil gerne ha’, at I aldrig bliver grebet af mismod, mørke tanker og depression. I bestemmer selvfølgelig ikke altid selv, hvad der sker, og da slet ikke, når det gælder jeres fremtid, for alt kan ske. Kræfter i vores samfund og medier vil have os til at se sort på fremtiden, være bekymrede og bange.
Jeg tror, at der ikke er noget at være bange for. Vi har en fælles fremtid, og ingen kan love, at den bliver fantastisk. Hvis vi regner med, at regeringen kan vaccinere os fri for sorg og død, så tager vi grueligt fejl. Men vi kan sammen være med til at skabe et liv, der bliver så godt som mulig for så mange som muligt med masser af fester, faste røve, forældre, frihed og fremtid.