Fortsæt til indhold

Ordblinde børn skal også have en god skolegang

Debat
Birgitte MajgaardMedlem af byrådet for Det Konservative Folkeparti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har desværre aldrig mødt en ordblind, der synes, folkeskolen har været en god oplevelse. For uanset hvor mange hjælpemidler, der stilles til rådighed, og uanset hvor kreative lærerne er, så er folkeskolen fyldt af tekst og dermed svær at være i for de cirka otte procent af eleverne, der er ordblinde.

Det er svært, når der skal følges med i tavleundervisning, når der skal læses højt for hinanden, når der skal laves gruppearbejde, når der skal laves lektier, når der skal skrives sammen på Messenger efter skole og i alle mulige andre sammenhænge. Så er en computer og oplæsningsprogrammer bare slet ikke nok.

På to af mine egne døtre har jeg kunnet mærke, hvordan de har kæmpet mere og mere op gennem skoletiden, hvor der kommer mere at læse for hvert klassetrin, og det gælder efterhånden i alle fag - selv i idræt.

Det gør, at ordblinde børn nemt kommer til at føle sig forkerte, ja endda dumme. Det er de bestemt ikke, men de er i stor risiko for at få mindre ud af deres uddannelse end deres klassekammerater, ganske enkelt fordi de kæmper med at læse hvert ord og dermed ikke har overskud til også at forstå sætninger endsige en hel bog.

Jeg vil gerne gøre det nemmere for de ordblinde ved at tilbyde dem undervisning, hvor det hele foregår på deres præmisser. Derfor har jeg gennem min tid i byrådet flere gange bragt min idé om ordblindeklasser op. Jeg vil gerne give elever mulighed for at vælge at gå i en klasse med ene ordblinde fra 5.-9. klasse.

Nu har vi fået en klasse for ordblinde på HF. En klasse, hvor eleverne stortrives, hvilket blandt andet ses ved, at der ingen frafald er, og de samtidig har mindre fravær end deres parallelklasser.

Desuden har vi fået 10. klasser for ordblinde. Også her er eleverne begejstrede, fordi de er blandt ligestillede, og al undervisning er tilrettelagt til dem. De fortæller, at de føler sig bedre tilpas i skolen og lærer mere.

De succeser, håber jeg, kan bane vejen for ordblindeklasser for eleverne i folkeskolen. Ikke specialklasser, men bare helt almindelige folkeskoleklasser, hvor lærerne kan gøre al undervisningen ordblindevenlig. Meget gerne på mindst én skole i Skanderborg, Galten, Hørning og Ry til at begynde med.

Det er ikke meget der skal til, men det kan gøre en kæmpe forskel i deres uddannelse og tro på egne evner. Lad os hjælpe disse kreative og løsningsorienterede børn til at få en god skolegang.