Fortsæt til indhold

Sommerhusforbud mod udlændinge - stop protektionismen og red landdistrikterne!

Jens Meilvang, MF, mener, at forbuddet mod udlændinges køb af sommerhuse koster landdistrikterne millioner i investeringer.

Debat
Jens MeilvangMedlem af Folketinget for Liberal Alliance

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ikke alene er jeg landdistriktsordfører for Liberal Alliance – jeg er også selv bosiddende i et landdistrikt. Jeg har derfor en stor interesse i at skabe vækst i vores dejlige landdistrikter.

Jeg forsøger i mit politiske arbejde at fjerne forhindringer, der bremser udviklingen i områderne uden for byerne. Fælles for de fleste landdistrikter er turisterhvervets store betydning. Og her kunne man hjælpe væksten på vej ved at fjerne den regel, der forhindrer udlændinge i at købe sommerhuse i Danmark.

I Liberal Alliance ønsker vi, at udlændinge skal kunne købe sommerhus i Danmark, præcis som det er muligt for danskere i resten af Europa.

Alene i Norddjurs, hvor jeg selv er bosiddende, er der over 700 ubebyggede sommerhusgrunde. Det er utroligt meget investering og udvikling, som området går glip af, når grundene ikke må sælges til interesserede udlændinge. Hvis danskerne ikke selv har en interesse i at købe en sommerhusgrund i området, giver det ikke mening, at der er regler, som afholder andre fra at gøre det. Det er blot at være protektionistisk uden grund.

Her og nu vil det skabe mange arbejdspladser til håndværkervirksomhederne i landdistrikterne. På længere sigt vil det give kommunerne indtægter via flere ejendomsskatter, ligesom lokalområdets turistattraktioner, restaurationer og butiksliv vil også opleve vækst og flere sæsongæster, hvis markedet åbner for udenlandske købere.

Det er aldrig sundt for et samfund at blokere markedskræfterne - og det ser man i særdeleshed, når man taler om sommerhusreglen. Her går det danske samfund generelt glip af mange arbejdspladser og skattekroner, og de største tabere er landdistrikterne.

Lad os nu få ensrettet lovgivningen, så muligheden for at købe et sommerhus i et andet europæisk land, som vi danskere nyder godt af, også bliver muligt for udlændinge i Danmark. Det kommer de danske landdistrikter til gavn.