Høst-området er i fantastisk udvikling – det skaber nogle udfordringer
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Da jeg var barn fandtes Mejsevej slet ikke. Det var en mark, hvor mig og kammeraterne ofte legede ”krig” i, fordi vi kunne gemme os i det høje vildt, der var på den ikke-dyrkede mark. Det samme gjaldt området, hvor man i dag har Rødkælkevej, der er blevet et nyt større boligområde i Hadbjerg.
Mejsevej er i dag både belagt med boligområde, men også den fantastiske Høst-hal og Høst-Huset.
Hadbjerg har været igennem en enorm udvikling, siden jeg var barn, og det fortsætter i de kommende år.
Nu tages første spadestik for op imod 100 grunde i Elmelunden, et nyt boligområde op ad Elmelundsvej, et område som er med til at sikre, at dagsinstitutionen og skolen kan opretholde børne- og elevgrundlaget i årene fremover, samt idrætsforeningen kan holde fødekæden i hævd.
Selling er via vores Plan- & Bæredygtighedsstrategi på vej til potentielt at blive centerby, fremfor landsby.
Ved at ophæve Selling, skaber det muligheder for os til at udvikle på Selling, så den også i årene fremover i sig selv og som del af Høst-området kan opretholde sine goder, såsom for eksempel en daginstitution i byen, blandt andet.
I Ødum nikker vi på næste byrådsmøde god for en lokalplan i Ødum, som skal danne mulighed for en dagligvarebutik i byen, hvilket vil gavne hele området og ikke bare Ødum by.
Udviklingen af området er fantastisk, men det skaber naturligvis også nogle udfordringer.
I mange år har det været kendt i Hadbjerg, at der er trafikale udfordringer. Flere veje, specielt Elmelundsvej er slet ikke dimensioneret til det antal biler, der kører dagligt af den smalle vej.
Smedebakken, som jeg selv er opvokset på, har i hele min levetid været en udfordring, fordi man simpelthen kører for stærkt ned af bakken, og det er et mirakel, der ikke er sket noget alvorligt endnu.
I Ødum har man 350 indbyggere, og derfor er det noget imponerende, at det er måske kommunens mest trafikerede by. Vi bliver simpelthen nødt til snart at få kigget på Ødumvej over til Mejlbyvej for at få sænket farten i byen på den strækning, så der kan være bare en smule mere tryghed for forældrene, når børnene skal i skole i Hadbjerg for eksempel.
Det er udfordringer, som jeg vil arbejde for i resten af denne byrådsperiode, at vi begynder at få gjort noget ved. For udviklingen er en nødvendighed – men så må vi ikke bede borgerne om at vente 5-10-15 år på at der bliver gjort noget ved trafikken og trafiksikkerheden i området.
Men for nuværende vil jeg dog glæde mig over at området udvikler sig og vækster – det bliver til gavn for skole, idrætsforening og borgerne i området.