Kære studenter, livet er fyldt med bøvl!
Bøvl er det, der giver livet farve.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære studenter. Ja, jeg ved godt, at sandsynligheden for at I lige i disse dage er flittige læsere af præsteklummen i Din Avis Aarhus Onsdag nok er begrænset.
Og måske har I allerede hørt skåltaler nok, så I ikke orker at høre flere ord fra velmenende halvgamle voksne, der måske alligevel ikke rigtig forstår jer.
Men på trods af at oddsene kan være imod, så vil jeg nu gerne sige et par ord til jer.
For et af højsommerens fineste tegn er, at gaderne igen fyldes af jer og vejene genlyder af jeres hujen af råben. Så er det nemlig igen tiden, hvor I bliver færdige og sådan for alvor kan mærke, at I står foran en ny tid i jeres liv. Og hvad er det så, jeg forestiller mig at kunne fortælle jer her 28 år efter, jeg selv var en af dem, der fyldte gaderne med sommerliv og glæde? Er der nogen af mine livserfaringer, der kan give mening for jer – en helt anden generation i en hel anden tid?
Ja, det tror jeg faktisk, der er. For selvom rigtig meget er anderledes end for små 30 år siden, så er der også noget, der er ens. Dels glæden ved at have gjort noget færdigt, som man har arbejdet for gennem nogle år. Glæden over, at det man måske har kæmpet for og med endelig er blevet afsluttet, og at man kan fejre det med de kammerater, som man har lært at kende i de seneste år.
Jeg blev selv handelsstudent og drømte om at blive en rig handelsmand, og nu skriver jeg præsteklummer til Lokalavisen!
Men noget af det, der også er ens for de nyudklækkede studenter, mig og dem, der blev studenter for 56 år siden er, at livet sjældent bliver som forventet. At selvom især studenterne anno 2024 gennem mange års skolegang er blevet opfordret til at lægge diverse handlingsplaner, udfylde kompetenceprofiler og meget andet, ja så går tingene sjældent snorlige. Så vil de kommende år vise, at det som man som student drømmer om ofte bliver til noget andet i virkeligheden – og det gør slet ikke så meget.
Jeg blev selv handelsstudent og drømte om at blive en rig handelsmand, og nu skriver jeg præsteklummer til Din Avis Aarhus Onsdag. Og ikke mindst vil I opdage, at det bøvl, som livet også består af, faktisk sjældent bliver mindre – og det gør heller ikke så meget.
For livet består af en hel del bøvl. Jeg så for nylig en reklame fra et eller andet konsulentbureau, hvori det lød »Bliv klædt på til at fjerne bøvl på 11 minutter.« Det er nok lige smart nok at love, at bøvl sådan kan fjernes på 11 minutter. Ja, selv hvis du har det dobbelte, så fjernes bøvl ikke fra dit liv.
For bøvl er det, der også giver livet farve. Det er det, der gør, at vi må kæmpe for det, vi har kært. Så bøvl hverken kan eller skal undgås – det vil ikke være rådet til de nyudsprungne studenter.
Rådet er tværtimod at lade bøvlet fylde, lade det være en del af livet, men uden at det skal slå jer ud. For hvis vi ved, at det er en del af livet, så kan vi også forholde os til det, uden at vi tror, at det er hele livet, der er på spil. Så bliver det en del af de hverdage, som I har flest af, og det bliver naturligt at fejlene også opstår.
Så kære studenter. Nyd sommeren, nyd friheden og alle de drømme, I står over for.
Og gør jer så klar til at bøvle, gør jer klar til at fejle og slå en masse skæverter. For det er en del af livet, det er en del af jer og det, som gør os til mennesker. Vi er fyldt af fejl, fyldt af missede muligheder og drømme, der ikke blev som forventet. Det skal vi acceptere, og vi skal især acceptere alt dette hos vores medmennesker. For hvis vi ser på hinanden med overbærende øjne og accepterer, at ingen af os er i nærheden af at være perfekte, så bliver livet så meget enklere og værdifuldt. Både for jer, der er fyldt af ungdommens liv og vovemod og for os, der er blevet lidt ældre og langsommere, men som stadig mindes de forrygende sommerdage, hvor vi iførte os huen og sprang ud i livet med troen på, at vi var usårlige.