Fortsæt til indhold

Fordummende tv eller god læring?

Debat
Rikke BennekouSexolog, socialpædagog og forfatter

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nogle sluger det råt, når det handler om reality-TV-programmer. Andre synes, det er det rene tidsspilde.

Med to teens, som sidder klistret til skærmen, når programmer som Bachelorette og Diamantfamilien løber af stablen, vælger jeg selv at følge med, så vi har et fælles tre.

Spørgsmålet er så, om det er fordummende tv eller om der rent faktisk gemmer sig læring, når man dykker ned i det, der umiddelbart kan virke en anelse overfladisk?

Et spejl på virkeligheden

Jeg selv kan ikke sige mig fri for at have haft mange fordomme om programmerne, men jeg må alligevel indrømme, at det er meget interessant at se, fordi programmerne mange gange er et spejl på virkeligheden.

Måske ikke lige når det omhandler de luksuriøse og eksotiske rammer, men på de menneskelige parametre har vi jo grundlæggende de samme vilkår, når det for eksempel handler om interaktion mellem kønnene i forbindelse med dating og håbet om kærligheden, men også om valg af kærlighed, når vi for eksempel tuner ind på den seneste føljeton af Diamantfamilien og ”Fanget i Dubai”.

Dialog om kærligheden

Min families aldersforskelle og vores forskellige syn på livet, fordi vi jo ganske enkelt ser det fra forskellige vinkler, clashede undervejs, for jeg forstod så udmærket mor Katerinas bekymringer om sin mellemste datters (bekymrende) kærlighedsvalg og den lidt hurtige familieforøgelse.

Men uanset uenighederne er dialogen og diskussionen jo vigtig, og for mig at se er det en god anledning til at tale om kærligheden, og som forældre er det udover at forsøge at lirke lidt påvirkning ind også en god måde at blive klogere på de unges syn på kærlighed og parforhold.

Kunsten at forføre

Med de mange datingprogrammer kan snakken også hurtigt falde på, at der er mange måder at forføre på, og at nogle kan virke mindre flatterende end andre.

I programmet Bachelorette forsøger to unge singlekvinder at finde kærligheden blandt 17 unge mænd, som i øvrigt viser et meget godt billede på mangfoldigheden; én har for eksempel aldrig haft en kæreste, mens en anden er både til mænd og kvinder.

På den måde er de med til at vise vores unge mennesker, at det er okay og ikke noget at skamme sig over. Da vi møder Peter og hans medbragte ”The Art Of Seductions” -bog er mine teens og jeg straks mere enige i, at hans fremgangsmåde er et turn off.

I bogen mener den unge fyr at lære hvordan, man bedst nedlægger sit kvindelige offer. Tydeligvis har han endnu ikke forstået om takt og tone, og at dét at date handler om at give sig tid til at lære den anden at kende og vigtigheden i at læse det andet menneske, man sidder overfor.

Det handler ikke om at manipulere og prøve at være én, man ikke er, for før eller siden vil den anden gennemskue én, og man vil ikke fremstå autentisk.

Så længe vi reflekterer

Heldigvis tager programmets resterende mænd afstand overfor den noget usympatiske måde at forføre/manipulere på og både Sofie og de andre deltagere gennemskuede Peter, og Sofie smed ham velfortjent ud på røv og albuer.

Lad os håbe, at Peter vælger en anden måde at date på fremover og overvejer at læse én af de andre mere anbefalingsværdige datingbøger på markedet .

Imens kan vi andre roligt kigge videre - for så længe vi bliver ved med at reflektere, så bliver vi næppe dumme af det.