Den nye børne- og ungepolitik er lavet i børnehøjde
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
På byrådsmødet onsdag 4. september godkendte vi en ny børne- og ungepolitik, som har været længe undervejs. Det har den været, fordi vi i børne- og ungdomsudvalget har ønsket at lave en politik, der både er levedygtig, og som ikke bliver forældet.
Vi har også ønsket at involvere så mange som muligt og især vores børn og unge. Både de små, de store, dem der går i folkeskolen og dem på en specialskole.
Det har ikke altid været en nem opgave, men jeg vil nu mene, at det er lykkedes. Det er nemlig blevet en politik, som børnene forhåbentligt kan forstå uden for mange svære ord og lange, kedelige sætninger, som en politik ofte kan indeholde.
Politikken skal være med til at præge dagligdagen for alle, der har med børn og unge at gøre. Om det er pædagogen, skolelæreren eller fodboldtræneren.
Politikken har for mig mange synlige Venstrespor i sig. Jeg kan kort nævne nogle af strategisporene som ligeværd, fællesskab, verdensvendthed og væredygtighed.
Måske er det nogle ord, som du ikke har hørt om før. Det havde jeg heller ikke, inden vi begyndte på politikken, men nu giver ordene utroligt meget mening for mig. Vi skal nemlig præge vores børn og unge til at blive stærke voksne, der kan indgå i fællesskaber, der føler sig ligeværdige, og som er klar på de udfordringer, der kommer ved at leve livet.
Så tag et smut ind på kommunens hjemmeside og læs den.
Jeg lover, at det ikke tager lang tid, og jeg håber, at du bliver glad for vores nye politik.