Fortsæt til indhold

Bussen mellem Hammel og Hinnerup genoplives desværre ikke

Debat
Mette NøhrMedlem af byrådet for Det Konservative Folkeparti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Forleden blev vi i Favrskov Byråd enige om næste års kommunale budget, der nu er sendt i høring. Det er et økonomisk ansvarligt budget, som rummer rigtig gode ting - men også ting, man helst havde undværet. Sådan må det være, når 25 byrådsmedlemmer skal kunne se sig selv i en aftale: Der skal være noget til alle.

Blandt de gode ting er, at vi styrker folkeskolen med flere penge, fritager efterskolerne for at skulle betale grundskyld og har fjernet nogle af de besparelser, som forvaltningen havde foreslået på ældreområdet.

Blandt de ting, jeg gerne havde undværet, er besparelsen på den pulje, som vi bruger til vedligeholdelse af veje og cykelstier – det er temmelig kortsigtet at spare her, for hullerne i vejen forsvinder jo ikke af sig selv.

Desværre er der heller ikke blevet plads til en genåbning af busruten mellem Hammel og Hinnerup på budgettet. Det Konservative Folkeparti mødte op til forhandlingerne med et konkret forslag om at genåbne ruten, men det var der desværre ikke den fornødne opbakning til.

Det er virkelig ærgerligt, men alt håb om en bus mellem de to hovedbyer er ikke ude. Vi har i byrådet nemlig besluttet, at vi næste år skal se på, hvordan den kollektive trafik i Favrskov hænger sammen – og bør hænge sammen fremover. Til den tid bliver spørgsmålet om en busrute mellem Hammel og Hinnerup igen højaktuelt - det skal jeg i hvert fald nok gøre mit til.

Siden jeg præsenterede forslaget om at genoplive busruten for en måneds tid siden, har jeg fået mange positive tilbagemeldinger. Det er skønt, og det bestyrker bare min tro, at der er grundlag for en busrute mellem Hammel og Hinnerup. Jeg kæmper videre for en genåbning.